N
Hej

Håller som bäst på med att isolera vinden. På vinden har jag en skorsten, som är en sk leca skorsten. Det innebär att skorstenen inte blir varm på utsidan. Jag undrar om någon vet hur jag ska göra när jag ska isolera vid skorstenen. Får isolering och den åldersbeständiga plasten ligga dikt an mot skorstenen?

Tacksam för svar.

Daniel
 
Hej

håller på med samma sak

ta kontakt med din lokala sotare och be de skickar ut en besiktningsman som kan ge tips och råd efter dina förutsättningar

innan besöket kan du elda kraftigt 4-6-8 timmar och mäta hur varm murstocken blir om du inte kommer över 85 grader borde det inte vara något problem att lägga masonit, plast mm mot murstocken men hör med sotaren

kolla också att det är 10 cm till bärande träkonstruktioner från den/de varma kanalerna

tänk också på det finns krav på åter besiktning möjligheter, sotaren måste kunna okulär besiktiga hela murstocken t.ex. om du sätter upp stålreglar sedan mineritskiva utan att ha besiktningshål så kommer det en anmärkning i protokollet vid besiktning (dock inte eldningsförbud)

undantaget från återkommande okulärbesiktning är bjälklagret och takisoleringen men dessa ska dokumenteras(tips fota) under bygget

tapeter och kakel får sitta direkt på murstocken

nils
 
Redigerat:
N
Tackar nils f för goda råd.

/ Daniel
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.