5 380 läst ·
16 svar
5k läst
16 svar
Snedtak, räcker 14x120mm för att hålla isoleringen vid cc120?
Sida 1 av 2
Som rubriken lyder undrar jag om innerpanel 14x120 räcker för att hålla tillbaka isoleringen i vårt snedtak. Har inte bestämt mig om jag ska sputa in lösull eller sätta isoleringsskivor. Isoleringstjockleken blir 30cm.
Man vill ju inte att taket ska bågna innåt.
Mvh,
Tobias
Man vill ju inte att taket ska bågna innåt.
Mvh,
Tobias
Vilket CC blir det mellan varje bräda. Sedan beror det på hur hårt dom sprutar lösullen. Den har en stor tryckkraft om den packas hårt och då kanske det blir klent med 14*120. CC 30 är kravet om jag inte minns fel och jag skulle föredra 28*70 så håller det för att hänga upp saker i också tex en tung lampa eller så.
Mhmm.. jag hade nog inte tänkt att ha gles alls. Bara heltäckande panel!
Nu innan så har det bara suttit heltäckande råspont på insidan av takstolarna och sen 1 tretex skiva. Ingen gles för att hålla uppe isoleringen där inte.. behövs det?
Nu innan så har det bara suttit heltäckande råspont på insidan av takstolarna och sen 1 tretex skiva. Ingen gles för att hålla uppe isoleringen där inte.. behövs det?
Man kan taga vanl fiskelina och spänner mot första takstolen med vanl klämmer längst hela huset. Och vänder. Så att det blir t.ex. 20cm mellan varje lina. Du stoppar in is6leringen. Bygger på nästa 145mm regel. Spänner lina. Is6lering. Plast. Panell...
Sätter du gles så kan du lägga panelen åt ett annat håll, mot nock.
Det är ganska knöligt att få in isolerigen om man måste vara försiktig och hålla koll på linor och åldersbeständig plast.
Det är ganska knöligt att få in isolerigen om man måste vara försiktig och hålla koll på linor och åldersbeständig plast.
1) plast/vindtät väv (kolla med tillverkaren av isolering)
2) gles
3) Spruta isolering
4) Dra el (kanske funkar innan sprutning också)
5) panel
Hur löser du det med luftspalt mot yttertaket, antar att det redan finns.
Skall du spruta är det viktigt att det blir tätt vid takfot också.
2) gles
3) Spruta isolering
4) Dra el (kanske funkar innan sprutning också)
5) panel
Hur löser du det med luftspalt mot yttertaket, antar att det redan finns.
Skall du spruta är det viktigt att det blir tätt vid takfot också.