5 934 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Takkonstruktion - Garage inne i Lada
Hej alla "konstruktörer", jag ska göra ett "garage" eller gipscell inne i en gammal lada, ca 10x6m höjd 3.6m, frågan är hur jag gör taket?
Taket blir altså platt, behöver varken ta snölast eller regn, så jag hade tänkt en press på översidan, 95mm iso räcker, sen 13mm som takgips.
Spännvidden blir ca 6m utan möjlighet till avlastning, självklart så billigt/klent som möjligt.
Har ingen formelsamling här med nedböjnings koeficient eller vad det nu heter, va ju 15 år sen man räkna på sånthär i skolan....
Hade tänkt 145 el 195 x45 cc 1200 längd 6000 sen 28X70 cc 400 därefter gips - tror ni detta håller.Det enda jag ska hänga i taket e ju lysrör....
Jag vet att såna längder inte finns men man får väl skarva.
Taket blir altså platt, behöver varken ta snölast eller regn, så jag hade tänkt en press på översidan, 95mm iso räcker, sen 13mm som takgips.
Spännvidden blir ca 6m utan möjlighet till avlastning, självklart så billigt/klent som möjligt.
Har ingen formelsamling här med nedböjnings koeficient eller vad det nu heter, va ju 15 år sen man räkna på sånthär i skolan....
Hade tänkt 145 el 195 x45 cc 1200 längd 6000 sen 28X70 cc 400 därefter gips - tror ni detta håller.Det enda jag ska hänga i taket e ju lysrör....
Jag vet att såna längder inte finns men man får väl skarva.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 054 inlägg
Limträ finns i låååånga längder, men varför hålla på och rappla inne i en lada, riv skiten.
Allvarligt, är ladan bra så regla upp väggar och gör till riktiga takstolar av det som redan sitter där. Gör du fackverkstakstolar så är spännvidden 6 m inget problem, jag har gjort det.
Protte
Allvarligt, är ladan bra så regla upp väggar och gör till riktiga takstolar av det som redan sitter där. Gör du fackverkstakstolar så är spännvidden 6 m inget problem, jag har gjort det.
Protte
Finns ju http://www.skanskabyggvaror.se/produkt/barlina_frontbalk-4092 också men kanske är aningen överkurs 
Fast iofs kan man ha den som mitten sen vanliga 2"x6" mot den.
Fast iofs kan man ha den som mitten sen vanliga 2"x6" mot den.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 054 inlägg
Om ladan har riktiga takstolar, varför inte hänga taket direkt i stolarna. Som du nu tänker belastar du ladans takkonskruktion med en massa (dyrt) virke. Jag för står inte vitsen att minimalt påverka ladan om det är ladtaket som måste bära upp innertaket. Är inte ladan din?
Protte
Protte
Lador brukar inte ha riktiga "takstolar" de är oftast avsedda att ta upp de dragande krafterna. Visst de håller att förvara en massa junk på dem men jag skulle tänka lite innan jag hängde något väldigt tungt i dem. Detta är också såklart beroende på ladans konstruktion.
Går ju också bra att ta en stålbalk i mitten som man sen fäster kortare stumpar mot långsidorna i.
Går ju också bra att ta en stålbalk i mitten som man sen fäster kortare stumpar mot långsidorna i.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 054 inlägg
"Lada" 10 x 6 meter, det går att köra med nockbalk men taket torde se ut som ryggen på en gammal häst.
Lite mer fakta från gost så kanske vi kan ge bättre råd.
Protte
Lite mer fakta från gost så kanske vi kan ge bättre råd.
Protte
protte:Ser man det inte kan man ändå bara gissa. Ska man hänga in något nytt i en byggnad (särskilt en gammal) måste den utvärderas på plats från topp till tå för att vara säker.
Inte helt sällan bör man gjuta nya plintar då de gamla brukar ge upp med tiden och bli sneda.
Inte helt sällan bör man gjuta nya plintar då de gamla brukar ge upp med tiden och bli sneda.
Klicka här för att svara