Jag har rivit ner en öppen spis i vårt vardagsrum och nu är det ett gjutet "fundament" som sitter direkt mot backen, som är berg i stort sett i hela grunden

Huset är från början av 1900 men renoverades på 60-talet. Nu är det blandat spån och gullfiber i bjälklaget och typ plankor som trossbotten vad jag kan se.

Jag har ingen möjlighet att komma in i torpargrunden men jag har tagit upp ett hål i golvet så jag får ner huvudet o kan titta runt. Utrymmet är 20-30 cm bara men det verkar fungera bra för det var inget synligt mögel eller konstiga lukter.

Hur ska jag "fylla" igen hålet så jag kan lägga spånskiva på sen? Tanken är ju att jag ska isolera så mycket som jag får plats med men ska jag lägga isolering direkt mot som det var förut eller ska jag lägga nåt emellan eller hur brukar man göra? Jag är ju givetvis rädd för att det ska börja bli fuktigt o mögla sen.

Jag ska ställa dit en liten pelletskamin på 100kg sedan och ansluta, det behöver inte dimensioneras nåt särskilt då eller?

• DSC00722.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00721.jpg
    Skapa konto
  • DSC00720.jpg
    Skapa konto
  • DSC00719.jpg
    Skapa konto
Man burkar ju ha nåt typ av singel längst ner så det skulle nog jag ha lagt först sen fäst reglar i det befintliga bjälklaget och isolerat så som tillverkaren av isoleringen rekommenderar.

Bjälklaget verkar ligga direkt på berget i övrigt så det kanske är fånigt att inte bara göra lika? Den där lilla ytan spelar ju ingen roll i det stora hela så det enklaste är att göra precis som det var förut, det har ju uppenbarligen fungerat hittills.

Eftersom det är gjutet kan du nog kottla upp mellan golvbjälklaget och lägga upp på fundamentet (det ser ur som en av pinnarna redan ligger på den), lägg på tjärpapp precis som man gör på syll för att stoppa eventuell fuktvandring.

Tänk på att det finns speciella regler hur man ska hantera brandrisken i närheten av en murstock (om det nu är en), om jag minns rätt var det 50mm mellan stock och regel, utöver det skall du nog välja en brandsäker isolering. Kolla med sotaren för hur han vill ha det då det måste godkännas innan du får ansluta en kamin och elda på.

Är du rädd för fukt kan du kanske bygga en trossbotten som du stoppar isoleringen som har ett lite luftspalt till den gjutna delen, igen med tanke på ev brandrisk bör man välja ett material som inte brinner lätt - utomhus gips kanske? Man du kan ju alltid lyfta lite av den andra isoleringen och titta hur det ser ut där och ser det bra ut göra likadant.

Nu kanske allt detta är överkurs, men så skulle jag nog göra det om jag inte kollade med sotaren, vilket jag absolut skulle ;)

Fylla med lecakulor som isolering efter golvregling är en metod som jag sett på äldre hus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.