Y
Jag har öppnat 3 väggar - i mitten utav dem...

På de väggarna sitter det 9,8mm masonite...

Men det är ett elände att få tag på sånna skivor.

Vad skiljer sig materialmässigt mellan masonite och mdf? Finns det nackdelar med mdf?

För sanningen är väl att jag har både tapeter och spackel på gamla skivorna så en 10mm mdf hade säkert smält ihop ganska så väl...

Tycker mdf verkar vara något ala-budget material som inte står emot nånting.. masonit verkar lite mer grovt och rejält...

(gips är inget alternativ)

OSB skivor?

Y
OSB är ju 11mm och då börjar det bygga ut förmycket jämfört mot de befintliga skivorna som sitter kvar.

-nu såg jag iofs att det gick att beställa 10mm och enligt någon sida var mdf bäst för möbler och osb för väggar golv osv... så tja..

men om man jämför OSB och masonit då, vad skiljer dessa två?

Redigerat:
Jag tänkte mest att OSB borde bli billigast. Nu verkar det inte vara några större ytor så det kanske spelar mindre roll. Men du har ju rätt i att den är något tjockare. Plywood finns väl i 10mm tjocklek också så det skulle kunna bli riktigt bra. Jag ser inga nackdelar med plywood framför masonit i detta fallet, borde tvärtom vara bättre med plywood. Plywood håller nog skuvar bättre och är trevligare att handskas med (tycker jag). Plywood måste också vara både bättre och betydligt billigare än MDF till detta.

Jag har förresten kanske inte upfattat vad du skall göra riktigt. Jag förstod det som om du tagit upp hål som sedan skall sättas igen. Är det rätt?

Är det inte ett alternativ att riva ner det yttersta skiktet på hela väggen från hörn till hörn? Isåfall kan du sätta plywood eller OSB hela vägen. Dvs göra om, göra snyggt när du ändå håller på. Alternativt bara sätte nytt utanpå det gamla. I vilket fall som så spelar ju då inte tjockleken på de nya skivorna längre någon roll.

Y
Har brutit bort enstaka skivor på vissa väggar. För att montera ett fönster, eller vägguttag och kolla ev fuktskador. Så ska jag bara sätta dit något som har samma tjocklek som den masonit som finns kvar.
- Detta i flertal rum.

Skulle bli ganska omfattande att byta ut allt. Pris i sig har ingen betydelse, då är det viktigare att jag får det bättre materialet.

När jag läste så fanns det olika plywoods, vilka betraktas som sämre och bättre?

---------

Egenskaper såsom hantering utav värme, och ljuddämpande egenskaper osv är viktiga. Masoniten har jag stor tro på därav rädslan att ta genvägar och anledningen till att jag hör med er om skillnaderna.

Fördelen med OSB eller plyfa är att du inte behöver plugga när du ska upp med nåt på väggen,
Ska du på med ett lager gips utanpå allt?

Vad är det du uppskattar med masoniten?
Masonit inte är väl inte nån kioskvältare som väggmaterial i nya byggen idag, däremot OSB, plywood eller spån under gipset.

Spån finns väl i 10mm också?
MDF ger väl en relativt hård yta men används väl aldrig som väggmaterial, utan mer i möbler, kökssnickerier och liknande.

Y
Nej jag kommer inte lägga på gips. Gips får duga som innertak och vissa innerväggar.

Sågade i både masonit och mds förut och masonitens grova struktur känns ju rejälare, tryggare.
Men samtidigt mer luftig, inbillar jag mig, vilket jag vill tro kan påverka hanteringen utav ljud bättre än ett superkompakt material - superkompakt då kan jag ju lika gärna haft gips vill jag ju tänka..

Vanlig spånskiva känns ju lite smått oseriöst, har en innervägg som består av detta vilket jag är skeptisk till.

plywood lät ju intressant i sig, sett byggbilder där de tycks använda detta. Men okej, det är superhårt och flisar inte, men hur hanterar det ljud måntro?

Y
Utbyte av gipsskiva mot plywood i innervägg
Byter man ut det inre laget på en sida av väggen vid två lags gipsbeklädnad kan man räkna med marginella försämringar av ljudreduktionen, cirka 1 dB. Byter man ut det inre laget på båda sidor av väggen vid två lags gipsbeklädnad bör man räkna med något större försämringar av ljudreduktionen, cirka 3 dB. Detta är branschmässiga rekommendationer. (Vi har inte gjort några laboratoriemätningar med vårt DanoiQ system för att verifiera detta. Nästa mätomgång kommer att innefatta sådana provningar för att utröna om vi mot förmodan skulle få några avvikelser från ovan nämda siffror.)
Således bör man vid konstruktioner med plywood på båda sidor av konstruktionen förbättra väggens ljudisoleringskvaliteter. Exempelvis innebär detta att väggtypen QE 95/95 202 M45 dvs. med 45 mm mineralull bör fyllas ut med en 95 mm:s isolering. Detta innebär att laboratorievärdet höjs från 54 till 57 dB dvs. 3 dB vilket motsvarar den förväntade sänkningen av ljudisoleringen i väggen då man byter ut en gipsskiva mot plywood på båda sidor av väggen. Då bibehålls samma säkerhetsmarginal för det praktiska värdet.
(En allmän kommentar är att det inte är så svårt att fästa in saker i en gipsvägg som många tror och att då sätta plywood på alla ytor för framtida eventualiteter ter sig lite både onödigt och dyrt.)
Aha, där fick jag för det. Försämring om man kör plyfa istället för gips.. Fast jag vill ändå tro på min teori att material dämpar olika slags ljud och att köra gips på ena sidan och masonit på andra sidan - med latex fogar samt isolering - bör ge en breddad kapacitet mot ljud..

gillar ju inte att plywood även är ett lättare material... tyngd hindrar vibbar..

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.