Skulle det vara möjligt att limma fast balkskor i metall ovanpå en låg stödmur av betongstenar och sedan fästa stolpar för en spalje i dessa? Vad är i så fall det absolut bästa limmet? Är det någon som har provat? Hur uppför det sig i kyla resp. solsken?

Varför inte bara skruva eller spikplugg?

Jag har varken verktyg eller kroppsstyrka för att borra i betong. Lim lät så smidigt...

lim kommer aldrig fungera

Jag monterade mina med spikplugg.
Med en kraftig borrhammare går det på nolltid.

Styrka behöver man inte för att borra i betong. Bara tänk igenom arbetet innan. Plocka bort saker som är i vägen, kanske en ordentlig pall att stå på för att få rätt bra arbetshöjd osv.
Betongblock klarar tom dom billigaste borrmaskinerna för någon hundralapp av att ta sig igenom.

Krawk skrev:
Styrka behöver man inte för att borra i betong. Bara tänk igenom arbetet innan. Plocka bort saker som är i vägen, kanske en ordentlig pall att stå på för att få rätt bra arbetshöjd osv.
Betongblock klarar tom dom billigaste borrmaskinerna för någon hundralapp av att ta sig igenom.

Med en riktig borrhammare behöver man bara hålla maskinen i närheten av betong så blir det hål.

Protte

Borr, alltså! tack för alla tips!

Räkna med att det kostar ca 200 att hyra en riktig maskin på en maskinuthyrning och ja det är skillnad på Bilteman och en riktig hilti

mats_o skrev:
Räkna med att det kostar ca 200 att hyra en riktig maskin på en maskinuthyrning och ja det är skillnad på Bilteman och en riktig hilti
Troligen det mest prisvärda alternativet att hyra en hilti. Meningslöst att köpa en slagborrmaskin för 149 kr och tro att man ska borra många hål i betongsten. Kommer få stå och vibrera i flera timmar utan att det blir mycket borrat då. Borrhammare är det enda som fungerar till annat än lättbetong.

Sen vid närmare läsning av gunillahelenas problem så säger hon att hon ska sätta stolpskorna ovanpå muren. VIlket kan medföra att betongstenarna som det är murat med har hål i sig vända uppåt. Medför att det blir ganska svårt att fästa något i dom med plugg.
Känns som att det rätta rådet utan att ha sett muren borde bli borra grova hål ner i muren. För ned järnet till en stolpsko i hålet och fyll upp med något snabbhärdande bruk eller lim.

Lär inte hålla att sätta en stolpe uppåt annars med vind och andra krafter. Risk att översta stenen i muren bara bryts loss.

Redigerat:
Tycker det börjar gå lite överstyr här nu. Hyra hiltimaskiner? Gjuta fast balkskor?
Det handlar alltså om att borra i betongsten för att sätta upp en spalje.
Det klarar vilken borrmaskin som helst med den minsta tillstymelse med slagfunktion. Billigaste på biltema eller en liten laddbar skruvdragare med slag.

Har gunillahelena otur, är betongen av bättre kvalitet. Det råkade jag för!
Då skaffade jag en maskin från Rusta liknande denna

http://www.jula.se/borrhammare-137393

för 299:- Den har jag haft i 45 år nu. Och ångrar mig inte alls.
Alla betongborrningsarbeten går som i smör.

cem77 skrev:
Eller skaffar man sig en "riktig" maskin för ett par kronor till:
[länk]

Går även att hyra på olika byggvaruhus och andra firmor. :)
Den är ju hela 268% dyrare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.