Hej,
Jag håller på att renovera lite lätt i min etta och vill nu ha lite större ingång mot köket från hallen. Har markerat dom delarna jag vill ha bort med rött på första bilden. Viktigast är att jag får bort på den högra sidan.

Hur gör jag för att få det snyggt och bra?
Kan jag ta bort karmen och köra tapet hela vägen på den högra sidan eller är den bärande på nåt vis så jag måste bygga en ny?

Materialet i väggen är ganska lättsågat. Gjorde ett 5cm hål i i väggen till köket med en vanlig hålsåg avsedd för trä väldigt snabbt och lätt.

• DSC_9080.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_9083.jpg
    Skapa konto
Dörrkarmen är ju inte bärande så den kan du direkt ta bort, är det sedan lättbetong så går det enkelt att såga bort. Bärigheten borde inte vara något problem.

Har du föreningens tillstånd?

Protte

Nej jag har inte föreningens tillstånd. Ska det verkligen behövas för att ta bort en dörrkarm och en decimeter av en vägg?
Men måste jag sätta nånting i hörnen som blir för att inte lättbetongen ska gå sönder? Det är ju sjukt poröst.

edit: Jag får nog kanske bygga en smyg eller vad sjutton det heter av MDF eller liknande runt om så slipper jag att hörnen går av och får nånting att tapetsera mot?

Redigerat:
När jag sågat upp väggar av lättbetong så har jag märkt att putsen vill släppa från betongen. Jag sätter därför en bräda på var sida av väggen först som klämmer fast putsen och sågar sedan efter det. Då har man lite koll på putsen sen när man släpper på brädorna. Vill putsen bågna eller släppa så går det faktiskt ofta att skuva! fast den igen likt en gipskiva om det är ngt lager tapet på, med träskruv med grov stigning och känsla;)

Tar du bort karmsidorna som du ritade så kommer ju överstycket ner också, ofta så står varvet med lbstenar på armeringsjärn ca 1dm ovanför karmen och sedan har dom pulat in hugg och bruk ner till karmen, så räkna ev med lite strul där.

Tänk också på att karmen sitter spikad med 4" klippspik i inmurade träbitar, bara så du inte sågar för nära karmen:P

Jo, ritade lite skumt på bilden. ska såklart ta bort överdelen också.

Mjo, jag sågade lite för en halvtimme sen för att se hur det satt men nu är det lite för sent för att göra nåt mer ikväll. Som synes på bilden lossnar det väldigt lätt bara man är och petar lite. Vad är det för material egentligen där man ser att det lossnat en bit? Har ingen koll alls på sånt här.

• DSC_9085.jpg
    Skapa konto
Det som lossnat är puts, alltså murbruk. Det skört för att det är gammalt, men det är som värst där vid kanten.Kommer att hålla ihop bättre en bit in, men sätt som sagt gärna brädor som håller ihop det medans du sågar.
Jag hade fel om träbitarna,:) de har gjort på ngt annat sätt va`?

Redigerat:
Jaha det är tegelvägg ser det ut som. Spiken verkar vara inmurad mellan stenarna eller nåt sånt. När man bygger, sätter man upp karmen innan man murar väggarna eller tvärtom? Antar att dom satt upp karmarna först och sen murat mot dom. Låter vettigast iallafall.

Det sket sig att ta bort nåt uppåt då det var armeringsjärn alldeles vid ovandelen av karmen.

• DSC_9093.jpg
    Skapa konto
Det är väl bara någon enstaka tegelsten?
Ja dom har murat fast karmen, eller spiken i karmen rättare sagt.
OM du vill kan du ta bort järnen, dom sitter med största sannorlikhet bara ngn dm in i väggen. Så kan du såga ovanför också, lägg till för en smygbräda (det var du inne på att göra åt sidorna också) som du skruvar uppåt i varje lbsten så håller du det på plats.

En ej vetenskaplig / byggnadstekniskt vattentät koll, som alltid stämmer ändå:):
Vill veta att det inte är en bärande vägg, så peta bort lite puts längst upp mot taket.Är det bruk på sista varvet upp mot betongvalvet (känns som det är betongvalv, eller?) så är väggen rest efter valvet och alltså inte bärande.

Finns få byggare som lägger in "dyra" armeringsjärn i väggen om dom inte behöver.

Järnet ligger där för att bära upp väggen ovanför öppningen. Troligen även därför det är tegel ovanför dörren. Det hela utgör något som kallas "tegelbalk", vilket ju är ett lämpligt namn.
Sågar du av järnet så borde du ersätta balken med en ny av något slag.

Spiken är för övrigt troligen islagna efter murning då karmen monterades.

Nja, tegelbalk är faktiskt ngt annat, det gör man bla över fönster i en skalmur och då ligger armeringen ovanpå nedersta skiftet som samverkar med ovanliggande skift till en tegelbalk.
Armeringsjärnen ligger där nu för att ta upp dragkrafterna under sista varvet. En del gjorde så och en del lade armeringsjärn under sista skiftet som stämde över dörren. Dom gjorde naturligtvis det för att bära väggen ovanför. Men om inte väggen är bärande så kan man, nu när allt brunnit för länge sedan, ersätta det hela med en enkel 22 mm "balk" som man skruvar i varje lbsten underifrån.Då tas dragkrafterna under stenarna upp av 22:an. Det håller, jag har gjort så på många ställen i mitt hus (där jag ju har koll på vad som hänt och inte) och i andra.
När man river lite i hus murade på typ 50 talet så hittar man ofta innerdörrskarmar med klippspik islagen utifrån, med skallen utåt alltså.Svårt att få till det med i efterhands spikad karm känns det som...

Man kan göra en tegelbalk på olika sätt. Kan vara levererad färdig eller byggd på plats. Det är dock fortfarande en tegelbalk.
Även om väggen inte är bärande så skall den fortfarande bära sig själv. Kan vara att balken bara behövdes under byggtiden, men sånt skall man inte gissa. Valveffekten hos plant liggande murade stenar är begränsad. Kan räcka med att man slår i från sidan för att det skall ge sig och rasa.
Vad är det för 22mm "balk" du pratar om? En bräda råspont? Den gör nog ytterst begränsad nytta skulle jag säga.
Låter ju jättebra att det fungerar hos dig men inte något som jag skulle rekomendera.

Jag kommer inte ta bort armeringsjärnet så det behöver ni inte fundera över.
Ja spiken är inslagen i karmen utifrån och snett uppifrån, sen böjd så den blir horisontell och förmodligen då inmurad i teglet. Det är ett helvete att få bort all spik. Får gräva fram dom med hammare och skruvmejsel.

Men jag tycker det ser ut att bli jättebra. stötte dock på nåt som ser ut som en elledning längst upp i ett hörn.

• DSC_9100.jpg
    Skapa konto
  • DSC_9101.jpg
    Skapa konto
Kan inte låta bli att tjata vidare:blushing::
Japp,för att det ska ramla ner så krävs att valveffekten upphävs dvs nedersta varvet tvingas isär i underkant, och en skruvad råspont eller råplan snararare (eller nåt annat) räcker bra för att motverka det för den där låga lasten. Det är alltså inte böjstyvheten i brädstackaren jag är ute efter, utan dragstyrkan.Järnen är ju inte speciellt böjstyva heller.

Elledningen är nog iaf inhackad från sidan i väggen, om den är i vägen så knacka/skrapa försiktigt upp spåret och försök att få den att räcka i ett nytt spår.Röret är nog av tunn metall så akta så du inte skapar veck/bryter av det.Går det inte får du skarva i ny slang/rör och dra nya trådar.

Redigerat:
RoughChuck skrev:
Japp,för att det ska ramla ner så krävs att valveffekten upphävs dvs nedersta varvet tvingas isär i underkant, och en skruvad råspont eller råplan snararare (eller nåt annat) räcker bra för att motverka det för den där låga lasten. Det är alltså inte böjstyvheten i brädstackaren jag är ute efter, utan dragstyrkan.Järnen är ju inte speciellt böjstyva heller.
Jotack, jag är mycket väl medveten om hur ett valv respektive en balk fungerar.
Man använder dock inte brädor som dragarmering till mineraliska meterial eftersom styvheten hos dessa är alldeles för låg. När din bräda såsmåningom börjar ta upp draglaster så är teglet/lättbetongen/fogen redan söndersprucket.
Eftermonterade mekaniska infästningar släpper även en hel del rörelse innan de blir verksamma varför brädarmeringen blir ännu mindre verksam.

Jamen det är ju egenlasten från 30-40 cm murad vägg vi talar om, det är oftast inte ens kamjärn som ligger där..ähh Haha:D,TS skall ju ha järnen kvar, jag kommer att fortsätta med en "brädsmyg" om jag ska hålla i några stenar, och Du Krawk kommer aldrig att göra det;) så nu ger jag upp:D Lev gott!

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.