Jovisst, det är inte mycket last vi pratar om. Din bräda gör ändå ingen nytta, varför det är olämpligt att förespråka detta till andra som kanske har betydligt mer tegel ovanför dörren.
Att du gör saker på känn i ditt eget hus är ju en sak, men det är onödigt att säga åt andra att göra fel.

Det som fungerar är inte fel.En bräda fyller tillräcklig funktion i detta fall, det finns inte mer dragstyrka i okammade järn halvt i bruk.TS har inte mer ovanför dörren, tipset gällde hans förutsättningar.Dylika valv eller öppningar med last på från den tiden har f.ö. alltid en betongbalk.
Men Nu lägger jag ner det här, vad som än skrivs:D

RoughChuck skrev:
Det som fungerar är inte fel.En bräda fyller tillräcklig funktion i detta fall,
Din bräda gör ingen nytta. Ditt valv klarar sig uppenbart med befintlig valvverkan i stenen och kohesion i bruket. Hur stabil denna konstruktion är, är dock oklart.
RoughChuck skrev:
det finns inte mer dragstyrka i okammade järn halvt i bruk.
Inte mer styrka i brottskedet måhända, men en helt annan styvhet.
RoughChuck skrev:
TS har inte mer ovanför dörren, tipset gällde hans förutsättningar.
Din mur och TS är fortfarande inte samma. Lika är dom måhända, men mer vet du inte.
Fortfarande olämpligt. (I ditt fall, såväl som TS)
RoughChuck skrev:
Dylika valv eller öppningar med last på från den tiden har f.ö. alltid en betongbalk.
Alla korrekt utförda icke-valvade murar över öppningar har en bärande balkkonstruktion.
(Ja, ett valv kan vara rakt i underkant)
RoughChuck skrev:
Men Nu lägger jag ner det här, vad som än skrivs:D
Skriv gärna mer. Men prova först att räkna hem en murverksbalk med dragarmering av trä mht deformation under lång tid.

Ok du fick mig:D måste svara
Först vill jag bara tydligt säga att jag inte är så j-a dum så jag tror att trä är en konstruktionsarmering i det hänseendet, så räkna på det går ju bort.q(;^;)p
Järn (ofta inte kamjärn som sagt) som ligger så där håller inte stenarna, vid en ev belastning kan stenarna "glida" på järnen. För att armeringen ska funka måste den ju ligga inmurad ovanpå nedersta varvet, och om det inte är kamjärn vara bockade i ändarna så att dom kan hållas fast mellan sten en bit "bredvid/utanför" valvet. Det där verkar du ju ha benkoll på så min slutsats blir att du inte så ofta hamnar i det här läget skarpt?Man får bort järn som ligger så där bara t.ex genom att peta plats för fingrarna på mitten med en kniv och sedan bara dra nedåt så glider dom ur på sidorna också.Så vid en belastning skulle dom ge sig direkt.
Jag vet att "min bräda" med skruv har begränsad verkan men den gör minst lika mycket nytta som de där järnen och om det är ingenting så är vi ju på ruta ett igen-det går att ta bort:).
Jag hävdar iallafall bestämt att brädan gör nytta genom att dragkrafterna i nederkant motverkas, dessutom så håller väggen mycket bättre mot belastning från sidan. Kan ju reta dig;);) med att säga att jag sätter sidosmygar också av ca 20mm material så håller dom stenarna ihop också om någon missar hålet på väg igenom:)

Förstår faktiskt inte vad det är du vill säga nu?
Det är ju bra att du har kommit till insikt om det meningslösa med din bräda.
Då förstår du kanske på att jag reagerar när du rekomenderar den lösningen till andra?
En ram runt i öppningen är såklart inte fel. Men den fyller inte den funktion du påstår.

Givetvis skall släta järn vara försedda med en ändbock. Det hade för övrigt även behövts med ett kamjärn på dessa avstånd eftersom förankringslängderna långt ifrån är uppfyllda. Att så inte är fallet i ditt hus är ju tråkigt, någon tyckte väl att det var för jobbigt att ordna detta varför järnet nu som du konstaterat är verkningslöst.
Notera dock att även skiftet med teglestenar är en förstärkning då dessa klarar större tryck än lättbetongen. Därav att jag tidigare benämnde detta "tegelbalk".

Nej det verkar inte faktiskt inte som du inte ens vill förstå:), "brädan" är långt ifrån meningslös den (med skruvarna naturligtvis) motverkar dragkrafter även om den inte på ngt sätt kan konkurera med en rätt utförd armering.
Men eftersom jag av erfarenhet från många ställen(inte bara mitt hus alltså) märkt hur det ÄR gjort och inte hur det kanske BÖR vara gjort, så känner jag att med gott samvete tipsa om iden i "rätt" fall.
Ha det gott Krawk:)

RoughChuck skrev:
Nej det verkar inte faktiskt inte som du inte ens vill förstå:), "brädan" är långt ifrån meningslös den (med skruvarna naturligtvis) motverkar dragkrafter även om den inte på ngt sätt kan konkurera med en rätt utförd armering.
Men eftersom jag av erfarenhet från många ställen(inte bara mitt hus alltså) märkt hur det ÄR gjort och inte hur det kanske BÖR vara gjort, så känner jag att med gott samvete tipsa om iden i "rätt" fall.
Ha det gott Krawk:)
Jodå. Jag har förstått att du tror att din bräda fungerar.
Att sedan det faktum att väggen uppenbarligen klarar sig utan dragarmering skulle bevisa detta på något sätt kan jag dock inte förstå. Äpplen och Päron.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.