Jag ska (nog) uppgradera vår öppna spis med en kalkstenshylla. Vi har haft smakråd hemma som tycker att det är att förstöra den fina spisen i funkisstil men jag tror att det kan bli bra. Tacksam för tipps på hur detta görs på bra sätt.
Håller inte med ditt smakråd, då originaluttrycket redan försvunnit pga den inmonterade insatsen.
Däremot vet jag inte hur man får det snyggt med tanke på lutningen, med mer än att man putsar om spisen efter utfyllning.
/A
Däremot vet jag inte hur man får det snyggt med tanke på lutningen, med mer än att man putsar om spisen efter utfyllning.
/A
Jag har funderat ett varv till och kommit fram till att det bästa nog är att knacka ner fasningen så att man får en plan yta att fästa frisen mot. Fördelen är att man får ner skivan ett par cm viket kan bibehålla utseendet på den smäckra ramen till del i alla fall. Det är väl bara att gå lös med huggmejseln.
Jag håller med att insatsen förändrat den ursprungliga karaktären på spisen. Men allt är inte estetik. Funktionen har vunnit massor på insatsen. Frisen kan ge ett ytterligare plus på funktionen. Ett ställe att lägga tändstickorna om inte annat.
Jag håller med att insatsen förändrat den ursprungliga karaktären på spisen. Men allt är inte estetik. Funktionen har vunnit massor på insatsen. Frisen kan ge ett ytterligare plus på funktionen. Ett ställe att lägga tändstickorna om inte annat.
e de inte lättare att gå på den höjd du har längst in fästa, putsa på o måla? man ser ju inte så tydligt på bilden men det e väl inte mer än 5-6 cm i framkant som skiljer? , så skulle jag göra...... tror inte det stör om det inte e samma mått på sidor o upptill.
man skulle kunna tänka sig naturstenmosaik eller liknande i den växande fogen för o slipa putsa o måla om allt men det passar sig nog inte till kalksten....
man skulle kunna tänka sig naturstenmosaik eller liknande i den växande fogen för o slipa putsa o måla om allt men det passar sig nog inte till kalksten....
Klicka här för att svara