Jag har reglat klart barnens rum. Nästa moment är att sätta upp OSB och gipsskivor.
Jag vill följa beskrivningen och höja skivan 10 mm från golvet innan den skruvas fast. Jag har hört att man kan göra det med en kofot. Problemet är att jag jobbar ensam och det är svårt att balansera kofoten samtidigt som jag skruvar fast skivan.
Finns det något knep eller "domkraft" som funkar?
Jag vill följa beskrivningen och höja skivan 10 mm från golvet innan den skruvas fast. Jag har hört att man kan göra det med en kofot. Problemet är att jag jobbar ensam och det är svårt att balansera kofoten samtidigt som jag skruvar fast skivan.
Finns det något knep eller "domkraft" som funkar?
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Ska du inte ha taklister? Det brukar ju inte vara supernoga hur stor glipa du har ovan och under skivan. Nån cm förekommer ofta.Paulina K skrev:
Med ettl lite bredare bräckjärn typ detta
http://www.jula.se/minikofot-380-mm-123437
blir det ganska lätt att balansera jämfört med en vanlig kofot (fast just detta bräckjärn var nog i minsta laget).
http://www.jula.se/minikofot-380-mm-123437
blir det ganska lätt att balansera jämfört med en vanlig kofot (fast just detta bräckjärn var nog i minsta laget).
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Varför lyfta? Trycker man in den platta änden på kofoten under skivan så blir den ju som en gungbräda och det är ju bara att sätta foten på den så lyfts skivan.
Fast absolut enklast är att bara lägga en listbit på golvet och ställa skivan på den. Och en ev glipa till taket är absolut inget att bry sig om.
Fast absolut enklast är att bara lägga en listbit på golvet och ställa skivan på den. Och en ev glipa till taket är absolut inget att bry sig om.
Om man vill så kan man skippa taklisterna och lägga en latexfog istället. Då måste dock skivorna ända upp i taket. En 15cm lång kloss som man sågat till av en 70 eller 95 regel är ett utmärkt verktyg för att få upp skivorna tätt mot taket. Ställ gipsskivan på spetsen och tryck med foten på bakändan och sätt sedan en skruv mitt på skivan och så är den på plats.
knepet igentligen är att när man monterar gipskivor där man vill trycka upp dom mot tak brukar man använda en sk gipsfot alt en gipslyft med handtag och låskil. gipslyft går både å köpa å hyra. på tex cramo kan du hyra och på div byggrossister/leverantörer kan du köpa... men vill man spara en pytteslant gör som annars är sagt. glöm inte a loda skivorna bara före skruvning.