4 046 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
OSB något brandhämmande?
Någon som vet om OSB är något brandhämmande eller brinner det lika bra som torr ved? Det hade ju varit lite smutt om det skulle varit behandlat med någon form av brandskyddsmedel, det finns ju möjligheten att brandimpregnera trä.
Men det är ju så billigt så risken är väl minimal att det är gjort... men det är lika bra att fråga.
Men det är ju så billigt så risken är väl minimal att det är gjort... men det är lika bra att fråga.
Trä generellt hindrar ju brandförloppet eftersom det inte brinner så fasligt fort. En innervägg bestående av 45x70-reglar och ett lager 12mm träfiberskiva på varje sida är godkänt som EI30 (icke bärande).
Några godkända konstruktioner från Isover: http://www.isover.se/byggkonstrukti...sade+konstruktioner/30+minuters+brandmotstånd
Några godkända konstruktioner från Isover: http://www.isover.se/byggkonstrukti...sade+konstruktioner/30+minuters+brandmotstånd
Ja det är ju helt sant så som du säger. Dock om ett helt rum av osb tar sig så blir det ju en väldig brasa även om det brinner relativt långsamt... jag bor i en liten ort med långsam brandkår... och det vi byggt till är i en annan äldre trälokal.
När du nämnde det där kom jag och tänka på en annan sak som jag läst eftersom jag tillverkar branddörrar ibland och när det är glas i dom får vi inte skylta dom som branddörrar, men då har jag läst att hårdträ brinner 0.6mm/min och mjukt trä 0.8mm/min. En osb är ju bra mjuk så bara skivan i sig skulle ju kunna stoppa ca 10 minuter.
Bra länk, tack så mycket!
När du nämnde det där kom jag och tänka på en annan sak som jag läst eftersom jag tillverkar branddörrar ibland och när det är glas i dom får vi inte skylta dom som branddörrar, men då har jag läst att hårdträ brinner 0.6mm/min och mjukt trä 0.8mm/min. En osb är ju bra mjuk så bara skivan i sig skulle ju kunna stoppa ca 10 minuter.
Bra länk, tack så mycket!
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Nja, jag skulle nog uttrycka det som att trä och träskivor bidrar till brandförloppet. Däremot är det ju helt korrekt att en väl uppförd tät regel-träskivkonstruktion av minst 70 mm isolering kan hindra brandspridning i upp till 30 min. EI-30 står för E=Entegrety ung. röktäthet och I=Isolation, isolering, dvs att andra sidan inte blir så varm att brand kan spridas genom ledning.cheetah1 skrev:
Så till TS, OSB kan knappast räknas som brandhämmande (uttrycket är lite okänt) men som du själv skriver, kolar trä sakta och skyddar därigenom bakomliggande konstruktion något.
Klicka här för att svara