Håller på och hjälper en släkting att spika stående panel.
Först 21x95 till underbrädor spikade med 60mm spik in i spikreglarna som är glespanel(28x70mm ca cc60)
Andra lagret ska vara 21x120 som vi provade att spika med 75mm spik men det kändes som dom tog lite dåligt. Ska vi gå upp en spikstorlek eller kan man fortsätta? (tror vi har en låda 3,4x100mm spik, är inte på plats än). Bakom spikreglarna så är det utegips på stående reglar
Först 21x95 till underbrädor spikade med 60mm spik in i spikreglarna som är glespanel(28x70mm ca cc60)
Andra lagret ska vara 21x120 som vi provade att spika med 75mm spik men det kändes som dom tog lite dåligt. Ska vi gå upp en spikstorlek eller kan man fortsätta? (tror vi har en låda 3,4x100mm spik, är inte på plats än). Bakom spikreglarna så är det utegips på stående reglar
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Tretum är brukligt - det ska sitta. Har aldrig spikat lock med fyrtum.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Fyrtum eller rättare sagt 3,4mm tjock. Försök få tag på kortare "fyrtumsspik". I ditt fall 3,4 x 70mm. Hustillverkarna har ofta detta och du kan säker köpa från någon av dem eller från en seriös bygghandel.
Snickarna som bygger huset mitt emot vårt, och dom är riktiga snickare, sätter lockläktpanel.
Underbrädan som är relativt bred, 145-170, spikar dom med en enda 75mm spik mitt i brädan vid varje spikregel (som år 28x70).
Lockläkten (22x45) drar dom fast med en 4" 100x3,4 spik vid varje spikregel.
Jag har för mig att dom har korsreglat på utsidan av regelstommen vilket betyder att det troligen är regelträ bakom spikregeln med, med en utegipsskiva mellan.
Vet inte om det här hjälpte dig, du har ju breda lock, inte smala, och måste väl antagligen spika med två spik på varje spikregel.
Underbrädan som är relativt bred, 145-170, spikar dom med en enda 75mm spik mitt i brädan vid varje spikregel (som år 28x70).
Jag har för mig att dom har korsreglat på utsidan av regelstommen vilket betyder att det troligen är regelträ bakom spikregeln med, med en utegipsskiva mellan.
Vet inte om det här hjälpte dig, du har ju breda lock, inte smala, och måste väl antagligen spika med två spik på varje spikregel.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Min riktiga snickare satte bara en enda tretumsspik någonstans längst upp, i ena kanten av underbrädan. Sedan fyrtumsspik genom hattlocket vid varje spikregel. Locket håller alltså hela underbrädan flytande och den enda tretumsspiken håller upp den vertikalt.Mikael_L skrev:Snickarna som bygger huset mitt emot vårt, och dom är riktiga snickare, sätter lockläktpanel.
Tack för svaren. Det slutade med att vi köpte 3,4x90 men vi körde inte med dom till alla ytterbrädorna, vi blandade lite. På gavelspetsen blev det bara 2,8x75.
Tror det var en spricka i en av spikreglarna som lurade oss lite angående hur spikarna fäste i träet.
Helgens resultat, fönster monterat och panelen spikad:

Tror det var en spricka i en av spikreglarna som lurade oss lite angående hur spikarna fäste i träet.
Helgens resultat, fönster monterat och panelen spikad:
Klicka här för att svara