Mikael_L
Hehe.
Jag är så imponerad av forumet.
Det finns alltid någon som kan, det man undrar över eller inte vet riktigt själv. :)

husbåt skrev:
jag är dålig på motorer, hur mycket hp har två 2-3l motorer? sen så behövs väldigt mycket kraft att driva runt 60ton speciellt om man har betongpontoner för de har mycket större motstånd gen fört med vanliga pontoner. jag har tänkt att åka 5km i snitt varje dag hur mycket skulle den dra (disel eller bensin).

obs har jag endast tänkt att ha utombordare
5km (ca 2,7nm) är knappt nått avstånd att tala om. Så då går det nog bra med vilken motor som helst. Även utombordare.

Men du bör nog välja två, en långt till barbord och en på andra sidan. Detta för att ha nån manöverduglighet att tala om. Mer om sånt kan du läsa på olika marinforum. Där får du säkert bättre svar än vad jag kan ge...

Tyresö
känns hedrande att en gudfader blir imponerad av ens erfarenheter!

Tack så mycket!

Tyresö
Anledningen att jag blir så upprörd av Banverket och Vägverkets slöseri med skattepengar är att det finns betongrecept som är så extremt saltvattentäta (orkar inte förklara alla parametrar i en betongblandning som ingen ändå förstår) att det fungerar alldeles utmärkt att använda vanliga kolståls-armeringsjärn! Visst, betongen är några 100 kr dyrare/m3, men på hela den enskilda konstruktionen så skiljer det 100.000-tals kronor som bara kastas iväg för att konstruktören är livrädd för att ta ansvar för alla konsekvenser, utom dom konstruktions-ekonomiska! Där har han/hon full uppbackning av Joakim Von Ankas kassavalv, dvs: Alla vi som betalar skatt!

Tyresö
Jag medger att jag blir upprörd när någon nämner ordet "konstruktör", när det gäller byggnation och speciellt när det gäller betongen i byggnationen! Jag har full respekt om en konstruktör säger till mej att jag ska leverera en "specialbetongblandning" pga: att....
När han hon förklarar varför, då förstår jag och då är alla överens! Men jag stöter (väldigt ofta) på konstruktörer som inte förstår skillnaden på om man blandar i luftpormedel i betongen!!! Ni som kan lite om betong, ni förstår säkert min frustration att ha en så okunnig människa som ska styra betongsorterna på vad jag ska leverera för betong! Att inte förstå skillnaden om man blandar i luftpormedel i betongen är ungefär som att en snickare inte kan se skillnad på en 3"-spik och en 3"-skruv! Utifrån det så förstår nog dom flesta att jag blir upprörd när det gäller byggingengörer på storbyggen.

Jag är inte professor i betong, men jag vet åtminstone, motsvarande vad man lär sej i 1:a klass: Far är rar och mor ror......

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.