1 844 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Innervägg i garage
Vi har köpt ett hus med tillhörande dubbelgarage. Garaget var inte isolerat så det har jag pysslat med nu. Väggarna står inte på Lecablock utan direkt på plattan. Har tänkt att ha plywood och gips på väggarna.
Till frågan. Vad ska jag ha ner mot golvet för att förhindra att vatten letar sig in?
Till frågan. Vad ska jag ha ner mot golvet för att förhindra att vatten letar sig in?
För att förhindra att fukt tar sig från betongen upp till träsyllen kan du använda t.ex. takpapp, syllisolering eller ev åldersbeständig plast. Det sista är väl lite klent, men borde egentligen fungera ändå, särskilt om det rör sig om en underifrån cellplastisolerad platta.
Nästa problem man kan ha i ett garage är att det blir vattenpölar, pga biltvätt eller smält snö, mot syllen. Detta är lite knepigare då det gäller att det man skyddar syllen med verkligen måste vara ordentligt vattentätt, och tillräckligt högt för att skydda mot varje ev vattenpöl.
Nästa problem man kan ha i ett garage är att det blir vattenpölar, pga biltvätt eller smält snö, mot syllen. Detta är lite knepigare då det gäller att det man skyddar syllen med verkligen måste vara ordentligt vattentätt, och tillräckligt högt för att skydda mot varje ev vattenpöl.
En möjlig lösning skulle vara att lägga en sträng silicon där syll och platta möts. Och låta gipsskivorna börja 1cm ovanför plattan. Detta är bara lite idéer, inget jag provat själv. Det ska givetvis också vara något fuktskydd mellan betongplatta och syll som Mikael_L skriver.
Klicka här för att svara