hej
jag håller på att bygga en husbåt och var på stockholmsmässan idag och när jag kom hem så fick jag en super idé :D

jag har länge funderat på hur jag ska få min husbåt att flytta och jag tror jag har lösningen

man gjuter en 9x7x0,3m stor platta med armering(hur mycket?) och allt och sedan speciell beställer två tankar från www.tanksvets.se som blir 9m långa och 1m i diameter. vad tror ni? med en 2700/m3 så skulle plattan väga 5ton och tankarna skulle ha ca 18ton flytt förmåga.

några nakdelar och är det möjligt att gjuta en så stor platta och hur stark blir den ?

• tankar (inte samma storlek).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Du har räknat lite fel, volymen på pontonerna blir:

(0,5^2*3,14*9)*2=14,3 m^3 (radien i kvadrat*pi*längen)*antalet pontoner

Då vatten väger runt cirka 1ton/m^3 (beror på temperatur och salthalt) så kan du oftast direkt omvandla volymen i m^3 till flytkraft i ton.

9*7*0,3=18,9m^3

Om du har rätt och densiteten för betong är 2,7 ton/m^3 så väger plattan 18,9*2,7=51,03, dvs plattan väger 3,57 gånger mer än vad du har flytkraft. Detta om man bortser från pontonernas egenvikt, annars ännu sämre.

PS.
Volymen på pontonerna verkar du helt enkelt räknat som om de vore kubiska och inte cylindriska. Och på vikten verkar du bara fått en tiopotens fel.

Mvh, Björn

Belaruz skrev:
Hej

Du har räknat lite fel, volymen på pontonerna blir:

(0,5^2*3,14*9)*2=14,3 m^3 (radien i kvadrat*pi*längen)*antalet pontoner

Då vatten väger runt cirka 1ton/m^3 (beror på temperatur och salthalt) så kan du oftast direkt omvandla volymen i m^3 till flytkraft i ton.

9*7*0,3=18,9m^3

Om du har rätt och densiteten för betong är 2,7 ton/m^3 så väger plattan 18,9*2,7=51,03, dvs plattan väger 3,57 gånger mer än vad du har flytkraft. Detta om man bortser från pontonernas egenvikt, annars ännu sämre.

PS.
Volymen på pontonerna verkar du helt enkelt räknat som om de vore kubiska och inte cylindriska. Och på vikten verkar du bara fått en tiopotens fel.

Mvh, Björn
OPPS:blushing:

då sprack idén lika snabbt som den uppkom :(

har ni någon bra idé hur jag ska kunna få till det ? om jag skulle gå ner till 20cm så skulle den väga ca 34ton och om man lägger in en 5cm tjock cellplats sak i mitten så får jag 25ton- 3ton(cell flyttförmåga)= 22ton och ökar radien till 0,7m samt lägger till en tank i mitten så blir det möjligt.

känns som jag går lite för långt eller är det fysiskt möjligt?

C
Är det inte lättare att köpa ett båtskrov, nån gammal stålbåt, och inreda denna?

cheetah1 skrev:
Är det inte lättare att köpa ett båtskrov, nån gammal stålbåt, och inreda denna?
är det lättare, såklart, blir resultatet bättre, troligen inte ;)

nu efter gårddgens trötthet så inser man att ett 30cm tjock betong block är väldigt tjockt! känns som 10cm skulle funka eller? får då skulle det väga runt 17ton vilket är inget stort problem att få det att flytta.

Varför inte bygga basen i tryckt virke? Eller stålreglar. Varför tung betong?
Sen kommer väl huset väga en del?

ps. det heter flyta, inte flytta.

Mikael_L
Tja, normalt sett skulle nog en konstruktör kunna räkna hem en 1dm tjock platta som är 9x7 meter och med relativt lätt last på. Det handlar mest om hur den ska armeras.

Det som komplicerar det lite är att den ska ligga i vatten, är det dessutom salt eller bräckt vatten blir det ännu knivigare.

För att skydda armeringen från rost måste den ligga tillräckligt långt in i betongen, och betongen måste vara av hög och tät klass. Detta kan leda till att plattan måste bli tjockare, inte pga hållfasthet utan för att skydda armeringen.

Detta är definitivt en uppgift för en erfaren betongkonstruktör. Som både kan räkna fram nödvändig armering samt vilken betongklass som ska användas och nödvändigt täckdjup. Rostfri armering kan också komma på tal. Luftporbildare i betongen krävs också, ialla fall om båten inta ska tas upp i god tid innan varje vinter.

Att ha betongskrov till husbåt är inget nytt, det ligger bl.a. en sådan i Uppsala hamn. Men den verkar vara mer utformad som ett skrov, och inga flyttankar under. Att inte ha flyttankar leder till fördelen att det blir ett "jämnt stöd" under hela betongen och krafterna blir minst sagt modesta.

Tyresö
Om du vill att pontonen ska hålla i flera år, så ska du inte gjuta den själv, för du som privatperson har väldigt svårt att få tag på alla tillsatsmedel som behövs i betongblandningen. Om du blandar själv, då har du inte en möjlighet att veta vct-värdet förhållande till k-värdet i blandningen. Om du mot förmodan får tag på luftpormedel, hur ska du då veta att luftporprocenten är 4,5 - 5,5 % utan en luftpormätare?

betongen i din betongponton kräver lika hög kvalitet som bropelarna till Öresundsbron, om du vill ha den flytande i många år, och sån betong kan du inte tillverka hemma.

Det finns prefabfabriker som gjuter betongpontoner (har själv transporterat en sån, på den tiden när jag körde trailerdragare. Lastade i Finland, lossade på Orust Göteborg). Pontonen var ca: 10 x 2,5 m och 50 cm hög heltäckt med betong och vägde 10 - 12 ton. Men i vattnet sjönk den bara ner 10 cm - enorm flytkraft!

Mitt råd är: Blanda inte egen betong, utan köp en färdig betongponton!

Alternativet är annars att du bygger ihop en frigolitbädd som är 40 cm tjock, och för att armeringen ska matcha betongkvaliteten, måste du använda minst 12 mm tät armeringsmatta (behöver ej vara rostfri) som du klär frigoliten med runt om tillsammans med 50 mm distansklossar. Betongtjockleken bör vara 10 cm runt om. Om du bor i Uppsala, så finns ju både Swerock, Betongindustri och Färdig Betong som kan blanda ditt lass som lossas med hydraulränna. Du kommer få en chock när du får höra vad betongen kostar! Bropelarbetong som ska ligga i bräckt vatten är dyrt, in i hel....es dyrt!

Förresten! Betong väger 2,3 ton/m3! Vägde den 2,7 ton/m3 så kör alla Sveriges 3-axliga betongbilar med överlass när dom kör sina vanliga 5,5 m3.

tack för alla tips.

jag hade inte tänkt att göra det själv utan jag kommer att anställa någon expert.

Tyresö: tack för tipset om prefabfabriker men problemet blir att de är så tunga! har någon en aning om hur stor motor jag skulle behöva för att åka i mälaren(jag kommer endast att använda den i mälaren) om allt skulle väga typ 60ton?

Mikael_L skulle det funka med rostfri armering och vad är nackdelarna med det ?

jag har bestämt att jag kommer använda 3 tankar för att tyngden ska bli jämnare där den tredje sätt fast i mitten.

Hubbe2: jag har försökt att hitta ett bra billigt sätt att tillverka i trä eller metall. har frågat några företag och det blir väldigt dyrt. just betong versionen gör det så enormt enkelt att sätta fast huset (huset och basen kommer byggas isig)

min budget ligger runt 100 000kr och gå upp till 150k men hoppas inte behöva.

Mikael_L
husbåt skrev:
Mikael_L skulle det funka med rostfri armering och vad är nackdelarna med det ?
Jag har ingen aning egentligen, inte mitt kunskapsområde.
Men jag vet att det finns rostfri armering, och till något ändamål måste den väl vara framtagen för. :)
Ex.vis här...

Nackdelen borde åtminstone vara priset, men ev med mindre betongåtgång kanske det inte blir alltför olönsamt, kanske ...

Alltså, jag kan inte hjälpa dig, antingen anlitar du någon som kan det här med betong i vatten + hållfasthet eller så har du en lång uppförsbacke med kunskapsinhämtning. Men ibland är väl resan roligare än målet. ;)

100-150', menar du endast plattan då, eller platta + pontoner, eller allt?
Om du menar mer än bara platta så ska du redan börja förbereda dig på en ev chock.
Bara betongen i sig kommer säkert gå loss på 15-25', sen ska det armeras, byggas formar osv.

Min högst okunniga gissning är att du kan få platta + något att flyta med (pontoner ..) för något runt 100, eller några 10-tal tusenlappar mer. Men ta inte detta för någon sanning, det är en ren rågissning, blandat med en massa okunskap. :blushing:

Men spännande projekt må jag säga.
Du får väldigt jättehemskt gärna uppdatera oss allt vad det fortlöper. :)

Varför inte gjuta en balja av betong, det finns segelbåtar av betong.

Protte

Mikael_L skrev:
Men jag vet att det finns rostfri armering, och till något ändamål måste den väl vara framtagen för. :)
Ex.vis här...

Nackdelen borde åtminstone vara priset, men ev med mindre betongåtgång kanske det inte blir alltför olönsamt, kanske ...

Alltså, jag kan inte hjälpa dig, antingen anlitar du någon som kan det här med betong i vatten + hållfasthet eller så har du en lång uppförsbacke med kunskapsinhämtning. Men ibland är väl resan roligare än målet. ;)

Om du menar mer än bara platta så ska du redan börja förbereda dig på en ev chock.
Bara betongen i sig kommer säkert gå loss på 15-25', sen ska det armeras, byggas formar osv.

Min högst okunniga gissning är att du kan få platta + något att flyta med (pontoner ..) för något runt 100, eller några 10-tal tusenlappar mer. Men ta inte detta för någon sanning, det är en ren rågissning, blandat med en massa okunskap. :blushing:

jag tänkte 100k för själva botten med pontoner och allt, inte själva huset.

runt 15kkr för betongen (det är 6,3m3)
sen 20kkr för varje ponton(skickar ett mail och kollar)
och resten arbets timmar för någon expert och pengar till snubben som lyfter den in i vattnet.

tänker jag rätt ?

Jag tycker du ska ta en titt till på flytpontoner i betong.
De har som tidigare nämnt väldigt bra flytförmåga och blir nog billigare än att gjuta en platta och låta svetsa några pontoner i stål.

"tack för tipset om prefabfabriker men problemet blir att de är så tunga! har någon en aning om hur stor motor jag skulle behöva för att åka i mälaren(jag kommer endast att använda den i mälaren) om allt skulle väga typ 60ton?"

För att driva 60 ton i 27 knop krävs 2x1200hp. Med två dieselmotorer på ca 2-3l så gissar jag att du kan ta dig runt med samma hastighet som segelbåtar.

dannan skrev:
Jag tycker du ska ta en titt till på flytpontoner i betong.
De har som tidigare nämnt väldigt bra flytförmåga och blir nog billigare än att gjuta en platta och låta svetsa några pontoner i stål.

"tack för tipset om prefabfabriker men problemet blir att de är så tunga! har någon en aning om hur stor motor jag skulle behöva för att åka i mälaren(jag kommer endast att använda den i mälaren) om allt skulle väga typ 60ton?"

För att driva 60 ton i 27 knop krävs 2x1200hp. Med två dieselmotorer på ca 2-3l så gissar jag att du kan ta dig runt med samma hastighet som segelbåtar.
jag är dålig på motorer, hur mycket hp har två 2-3l motorer? sen så behövs väldigt mycket kraft att driva runt 60ton speciellt om man har betongpontoner för de har mycket större motstånd gen fört med vanliga pontoner. jag har tänkt att åka 5km i snitt varje dag hur mycket skulle den dra (disel eller bensin).

obs har jag endast tänkt att ha utombordare

Redigerat:
Tyresö
Mikael_L skrev:
Ex.vis här...

Rostfria armeringsjär används bara när vägverket eller banverket ska anlägga en konstruktion där det finns risk för saltvatten (gjutna busshållplatser, brofundament i saltvatten etc. Om vi utgår ifrån att vanliga armeringsjärn kostar ca: 8 - 16 kr/kg, så kostar rostfria armeringsjärn (bara en vild gissning pga jag vet att det är ett herrejössespris) 400 kr/kg. Hur som helst så kostar rostfria armeringsjärn så mycket att en privatperson inte ens behöver fundera på att använda det i sin konstruktion, oavsett vad som ska byggas!

Det är bara banverket och vägverkets konstruktörer som har råd att räkna in rostfria armeringsjärn i sina konstruktioner pga.det är ju"bara" från skattebetalarnas bottenlösa
pengaskrin som dom tar "några" kronor från!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.