8 877 läst ·
6 svar
9k läst
6 svar
Regla upp en vägg (innanför en sned)
Hej.
Jag har en yttervägg som inte är helt rak (huset byggt -45) där jag har tänkt reglar upp med 45-or för att på så vis få en rak vägg. Jag passar även på att isolera lite och elektriker ska dra lite el. Dock till kärnfrågan.
Hur ska jag gå tillväga för att få fram "den delen som sticker ut mest"? Det bör vara minvärdet, d.v.s. 45mm från befintlig vägg. Därefter bör maxvärdet vara 45+x mm, där x är okänt, och jag får lägga distanser mellan bef. vägg och reglar. Jag har funderat på det men är helt novis när det gäller "utmätning" av dylika problem.
Mvh
Peter
Jag har en yttervägg som inte är helt rak (huset byggt -45) där jag har tänkt reglar upp med 45-or för att på så vis få en rak vägg. Jag passar även på att isolera lite och elektriker ska dra lite el. Dock till kärnfrågan.
Hur ska jag gå tillväga för att få fram "den delen som sticker ut mest"? Det bör vara minvärdet, d.v.s. 45mm från befintlig vägg. Därefter bör maxvärdet vara 45+x mm, där x är okänt, och jag får lägga distanser mellan bef. vägg och reglar. Jag har funderat på det men är helt novis när det gäller "utmätning" av dylika problem.
Mvh
Peter
En möjlighet är ju att slå ppå 45orna och sedan lägga passet över och se åt vart det lutar så hittar du ju vart rakt är. Sen lägger du remsor med masonit på reglarna så du får ut rakt på väggen och sätter OSB mot remsorna och så gips på det.
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Eller så införskaffar du stålskenor som du använder i vägg och tak och skjuter in dina reglar i. Börjar du med två (stående) reglar, en i varje ände så kan du ganska lätt justera dig i våg med ett bra vattenpass.
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Jag skrev vägg. men menar ju såklart golv.:blushing:
Klicka här för att svara