hej jag tänkta regla upp en ny vägg med ca 1cm avstånd från befintliga väggen i syftet att ljudisolera från grannen.

tänkte använda ett lager 120cm gips 12.5mm som jag redan har, på 45mm stålprofilen med mineralull i mellan.

Frågan är om det räcker med att regla cc60, om man vill hänga platt tv och högtalare på vägen???

• Gilla
Xellvas
  • Laddar…
Sätt OSB bakom gipset så får du inga problem! Annars bör du kortla bakom TV'n eller fästa vid regel.

om man vill slippa OSB och kortlingar och kör cc40 istället blir hållbarheten tillräcklig då?

Inte för att hänga upp en tv iaf, jag skulle ju aldrig hänga upp den i enbart gips. Om du vill slippa osb så kortla iaf ordentligt där du ska ha tv'n. Det tar ju inget utrymme från rummet om det är det du är orolig för. Men 11 mm känns inte som någon fara att "stjäla". Sen finns det väl även speciell akustik-isolering tror jag. Tidningen Gör det själv hade en beskrivning för några nummer sedan om hur man bygger en ljudisolerad vägg på "bästa" sätt.

Det är inte regelavståndet som avgör om du kan hänga en tv eller inte. Är det bara det så räcker cc60 definitivt. Det som kan ställa till problem är skivmaterialet.

Man kan hänga en platt tv i enkelgips med exempelvis mollyplugg. Det räcker med c/c 600.

Ett tips bara...regla cc45 eller 30 och köp 90centimeters skivor...ohyggligt mycket smidigare att arbeta med än 120-diton... Alternativt regla 60, sätt osb, och sen 90-gips på osb....

Matti_75 skrev:
Man kan hänga en platt tv i enkelgips med exempelvis mollyplugg. Det räcker med c/c 600.
Jo, klart att man kan. Men jag hade inte gjort det... Och vilka ruggigt fula hål det blir sen om du vill ta bort tv:n...

petersson79 skrev:
Jo, klart att man kan. Men jag hade inte gjort det... Och vilka ruggigt fula hål det blir sen om du vill ta bort tv:n...
Ruggigt fula hål?, om man tar en liten avbitare eller näbbtång och "sliter av" den synliga "framsidan" på mollyn
så kan man peta in pluggen i väggen, och får då bara ett hål som har samma diameter som pluggen.

Daniel78 skrev:
Ruggigt fula hål?, om man tar en liten avbitare eller näbbtång och "sliter av" den synliga "framsidan" på mollyn
så kan man peta in pluggen i väggen, och får då bara ett hål som har samma diameter som pluggen.
Det är nog många som betraktar de hålen som "ruggigt fula".

andersmc skrev:
Det är nog många som betraktar de hålen som "ruggigt fula".
Men dom blir ju inte värre än ett hål från vilken skruv/plugg som helst, så det blir ju till att spackla eller hänga upp
en tavla i vilket fall som helst :)

Molly tycker jag är helt underbara att använda på gips, snabbt och enkelt monterat med rätt verktyg.

Jo, men sätter man en spånskiva av något slag bakom så slipper man ju dom stora fula plugghålen helt...

Mikael_L
Då det nu gäller ljudisolering ska TS givetvis sätta (minst) dubbelgips.

Och då tar en gipsmolly av god kvalitet väl nästan 100kg i last?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.