14 838 läst ·
24 svar
15k läst
24 svar
vart får jag tag på 9,xmm masonit skivor?
Sida 1 av 2
Jag slet ju loss några vägg-skivor i samband med vattenskada.
Nu när jag börjar planera inköp av material så visade det sig att butiken inte hade masonit.. Något säger mig att detta kommer bli ett gissel.
Kan inte mäta exakt med tumstocken vad skivorna är men någonstans mellan 9-10mm.
Alternativ?
*Gips.. Finns i 6 eller 13 vilket blir jobbigt att matcha övrig vägg som sitter kvar.
*Finns ju även 9mm ute-gips dock. Ringde och frågade tillverkarna ifall dom luktar konstigt eller så ifall man har dom inomhus vilket de inte hade kunskap om, däremot var jag tvungen att måla dom ändå för kunna spackla osv...
-vore ju inte höjdare ifall dessa börja lukta konstigt...
*Minerit skivor på 9mm fanns också, fast dyra samt inte lätthanterade för fem öre, grunda, spackla klistra på någon duk och allt vad tillverkaren sa med stor skeptism..
*Björkplywood 9mm... stod dock inget i deras text att det vore bra som väggskiva..väldigt dyra var dom dessutom...
* Board oljehärdad 3mm... köra 3 lager då... men dessa var ju lämpade för vägg i tuffare miljöer... samt var billiga...
Kort och gott
1) Var det någon standard tjocklek på masonitskivorna som de hade på väggarna förr?
2) Borde jag kunna fåtag på nya sånna?
3) Vågar man chansa på ute-gips?
Nu när jag börjar planera inköp av material så visade det sig att butiken inte hade masonit.. Något säger mig att detta kommer bli ett gissel.
Kan inte mäta exakt med tumstocken vad skivorna är men någonstans mellan 9-10mm.
Alternativ?
*Gips.. Finns i 6 eller 13 vilket blir jobbigt att matcha övrig vägg som sitter kvar.
*Finns ju även 9mm ute-gips dock. Ringde och frågade tillverkarna ifall dom luktar konstigt eller så ifall man har dom inomhus vilket de inte hade kunskap om, däremot var jag tvungen att måla dom ändå för kunna spackla osv...
-vore ju inte höjdare ifall dessa börja lukta konstigt...
*Minerit skivor på 9mm fanns också, fast dyra samt inte lätthanterade för fem öre, grunda, spackla klistra på någon duk och allt vad tillverkaren sa med stor skeptism..
*Björkplywood 9mm... stod dock inget i deras text att det vore bra som väggskiva..väldigt dyra var dom dessutom...
* Board oljehärdad 3mm... köra 3 lager då... men dessa var ju lämpade för vägg i tuffare miljöer... samt var billiga...
Kort och gott
1) Var det någon standard tjocklek på masonitskivorna som de hade på väggarna förr?
2) Borde jag kunna fåtag på nya sånna?
3) Vågar man chansa på ute-gips?
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Det tillverkas 9,2mm byggboard forfarande men bygghandeln har den inte på lager. Be någon bygghandel beställa några skivor åt dig.
Var på byggcenter häromdagen och det lät på dem som om det inte gick att beställa längre, de hade någon enstaka skiva kvar i någon hög.. så antingen får jag åka runt och leta överblivna skivor..
eller så, tja...
MDF hänvisade dom mig till som vid nödfall isf fast känns lite skumt att sätta upp av någon anledning..
Mixa baord med gips lät väl intressant i sig, samtidigt så lär det väl bli både kostsamt och besvärligt...
utegips... känns som om något hemskt kommer uppenbara sig i slutändan.. lär väl lukta mysko eller nåt..
suck och stön..
eller så, tja...
MDF hänvisade dom mig till som vid nödfall isf fast känns lite skumt att sätta upp av någon anledning..
Mixa baord med gips lät väl intressant i sig, samtidigt så lär det väl bli både kostsamt och besvärligt...
utegips... känns som om något hemskt kommer uppenbara sig i slutändan.. lär väl lukta mysko eller nåt..
suck och stön..
Renoveringsgips kostar 33.20kr/kvm på byggmax och 3mm board kostar 12,80kr/kvm. Det är inte mer än 51kr/kvm, billigare än så kommer du knappast undan. Och jag kan inte se vad som skulle vara besvärligt med det.Yrrol skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Renoveringsgips behöver ett heltäckande underlag för att fungera bra. Om man fäster den på reglar cc 60 så får man mjuka väggar.
Om man kombinerar två lager skivor så måste de limmas ihop för att få samma styrka som en skiva 9mm.
Jag har för mig att pappen på utv. gips är impregnerad men något som inte lämpar sig som underlag för färg, spackel eller tapetklister.
Om man kombinerar två lager skivor så måste de limmas ihop för att få samma styrka som en skiva 9mm.
Jag har för mig att pappen på utv. gips är impregnerad men något som inte lämpar sig som underlag för färg, spackel eller tapetklister.
320kr skivan var det visst... och företaget Masonit har slutat tillverka dessa 9,2mm skivorna!?
Fast en sa att modulhustillverkare än idag använder sånna fast han visste inte varifrån dom köpte dem ifrån...
Vad göra jag, vad gör jag... ingen har hemma några skivor heller..
Vad finns det för fler tillverkare?
Fast en sa att modulhustillverkare än idag använder sånna fast han visste inte varifrån dom köpte dem ifrån...
Vad göra jag, vad gör jag... ingen har hemma några skivor heller..
Vad finns det för fler tillverkare?
Om det inte är allt för stora väggar skulle jag slita loss resten och sätta nytt gips på väggarna. Lika bra att göra om hela väggytan, blir nog billigast och minst jobb och du får en fin vägg att tapetsera på. Tror du lägger mer tid och pengar på att jaga reparationsmaterial än det kostar att gipsa om hela ytan.
gör jag det så kommer kanten runt rutorna bli annorlunda mot husets övriga.. ore väl om jag slår dit massa foder och döljer å har sig...
sitter och googlar, dock har alla företagen stängt för dagen men ska ringa några imorgon
sitter och googlar, dock har alla företagen stängt för dagen men ska ringa några imorgon
Det finns tunna 5mm lister som man kan bygga ut fönsterkarmarna med, om Fönsterfodren går utanpå skivorna
Edit: Du kan sedan spara skivorna till renovering av en annan vägg.
När jag är inne på att spara. Du kan inte flytta en annan skiva i rummet och ersätta den med gips?
Edit: Du kan sedan spara skivorna till renovering av en annan vägg.
När jag är inne på att spara. Du kan inte flytta en annan skiva i rummet och ersätta den med gips?