3 777 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
stålregel som bärlina
Hej
Tänkte se om det finns någon som kan hjälpa mig med ett problem.
Mitt problem är att när man som amatör lyssnar på folk som man tror kan byggkonstruktion men det visar sig vara helt fel!
Nåja inget allvarligt har ännu hänt men...
I vardagsrumstaket till ovanvåningen har det blivit inlagt limträbalkar (42x180mm) cc 600mm, och nu efter några veckor har reglarna börjat att svikta.
Rummets mått är 6,0m x 3,95m
Och nu när man kikar runt lite inser jag att det skulle vara en helt annan dimension på reglarna.
Min tanke är att lägga in 2st stålbalkar , tvärsgående , som bärlinor för avlastning.
De skall ligga efter 2,0m resp 2,4m .
Är det någon som kan ge lite råd och tips om detta?
Tex dimension på stålbalken ?
mvh Jocke
Tänkte se om det finns någon som kan hjälpa mig med ett problem.
Mitt problem är att när man som amatör lyssnar på folk som man tror kan byggkonstruktion men det visar sig vara helt fel!
Nåja inget allvarligt har ännu hänt men...
I vardagsrumstaket till ovanvåningen har det blivit inlagt limträbalkar (42x180mm) cc 600mm, och nu efter några veckor har reglarna börjat att svikta.
Rummets mått är 6,0m x 3,95m
Och nu när man kikar runt lite inser jag att det skulle vara en helt annan dimension på reglarna.
Min tanke är att lägga in 2st stålbalkar , tvärsgående , som bärlinor för avlastning.
De skall ligga efter 2,0m resp 2,4m .
Är det någon som kan ge lite råd och tips om detta?
Tex dimension på stålbalken ?
mvh Jocke
Var tal om några stålbalkar man skruvade på befintlig regel för att förstärka upp den i en tråd här för ett tag sen.
Sågs i nåt av dom kära byggfuskprogrammen, minns dock ej vilket.
Känns rent spontant vettigare tycker jag.
Sågs i nåt av dom kära byggfuskprogrammen, minns dock ej vilket.
Känns rent spontant vettigare tycker jag.
ok
stålbalkar som man skruvar på befintlig regel verkar iofsg bra men eftersom jag
redan isolerat-plastat- glesat känns det ändå som om det är "enklare" att lyfta upp de befintliga med tvärsgående balkar
men, jag ska leta upp tråden kan vara en god ide ändå.
stålbalkar som man skruvar på befintlig regel verkar iofsg bra men eftersom jag
redan isolerat-plastat- glesat känns det ändå som om det är "enklare" att lyfta upp de befintliga med tvärsgående balkar
men, jag ska leta upp tråden kan vara en god ide ändå.
Klicka här för att svara