Jag har köpt ett nybyggt hus med ett virka 5 löpmeter innerväggar som är byggda på enklaste vis med enkelgips + 70mm regel + eneklgips. Min tanke är att stadga upp dessa väggar med skiva (osb/plyfa) och sedan gips. Väggarna är endast spacklade och målade så inte särskilt omständigt, men det är bara en del av väggen som är innervägg, och resten är yttervägg. Av denna anledning vill jag inte bygga på väggen ut mot vardagsrummet eftersom jag då tvingas fortsätta över ett stort parti som redan har en stabil konstruktion. Dessutom är det 4m i takhöjd i vardagsrummet. Det alternativ som jag tänker mig är att istället riva upp väggen från baksidan, såga till osb/plyfa så att den passar in mellan reglarna och fästa denna med kantjärn mot reglerna. Därefter fyller jag upp med isolering (om detta bidrar till att göra väggen stum?) och slutligen sätter jag osb/plyfa + gips på sdavanligt vis då det på denna sida väggen inte är problem att bygga på med 12mm.
Det jag funderar över är lösningen med skiva monterad bakrifrån/inifrån mot gipset - vad tror ni om den lösningen? Syftet är främst stabilititet, kvalitetskänsla (slippa "klonket" när man knackar på väggen) och aukustik. Sedan vill jag såklart även kunna skruva upp tavlor etc utan att leta reglar.
Det är alltså de röda väggarna som stadgas upp!