R
RedTop: Bra poäng! Man får väl titta lite speciellt på vindlastkomponenten helt enkelt. Anledningen till bytet är helt och hållet estetisk. Jag tänker ha öppet upp till nock och vill skapa så fri rymd som möjligt. [citat]
9 svar · 1,9k läst
H
Helioz: Är det håltegel bör du använda en speciell fasadplugg som är anpassad för det, alternativt kan du använda kemankare också vilket blir starkast men det är lite mer arbetsintensivt och dyrare. Jag kompletterar med lite filmer: http://www.youtube.com/watch?v=nn-6ALF4ycU http://www.youtube.com/watch?v=Ub_tCUFuvqc
2 svar · 8,5k läst
H
Helioz: 1. Nej på det jag har gjutit med reparationsbetong med fiber så har de inte varit synliga, kanske om man diamantslipar dem. Ytan ser ut som vanlig betong. Glasfiberbruket har jag inte gjutit med. 2. Jag hade ändå armerat när gjutningen är så tunn, hade använt flytspackelarmeringsnät, typ dessa:
3 svar · 5,4k läst
J
Jan-Å: [citat] Så har jag iofs gjort, dvs grävt djupare än plinten och fyllt upp med grus eftersom vi har blålera som tomt.
6 svar · 6,7k läst
J
Jan-Å: Jag skulle inte snåla på reglarna, vår altan har 45x195 bärlina och 45x170 som reglar och den är stum som betong, en svajig altan kan aldrig vara värd 1500 pix.
4 svar · 8,0k läst
H
huggan: Ska lägga reglarna mot betongen så dom måste ju inte vara bärande på samma sätt.
2 svar · 3,9k läst
R
Relaxia: 16mm klammer känns som lite långt. Om OSB-skivan är 11mm och MDF-skivan är ... säg 3mm där jag ska nita, så innebär det max 14mm. Jag skulle nog vilja stanna vid 12-13mm för att inte riskera att slå i betongen. Eller tänker jag fel? Kan jag slå i niten snett så att det blir längre sträcka innan betongen? Hur bra går det?
7 svar · 14,0k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Nu har jag ju redan satt upp alla fönster och dörrar med karmskruvar, men hade jag upptäckt karmhylsorna i tid skulle jag garanterat kört med det systemet. Annars fick du rätt mått för hålet i första inlägget. Ja rent teoretiskt då. För svenska modulsystemet är uppbyggt på att man pratar om öppningsmåttet, sen minskar tillverkaren karmen med lagom mycket. Men i praktiken, när du
8 svar · 7,4k läst
J
JOW: Varför inte väga in och lägga in en lämplig bit under på de plintar som ligger lägre än den översta, plyfabit eller annat lämpligt, dvs papp, mellanlägg, bärlina, sedan plåtvinkel som håller kvar bärlinan på plinten.... Väg in med långpass. Tycker det andra verkar mest overkill....
8 svar · 6,7k läst
R
RoughChuck: Jodå,absolut. 2"2 cc 600 och stående panel på det blåser inte den starkaste Vargen omkull..;) Snedsträvor inuti tills det står där sen är det bara att putta och skuffa och blåsa bäst man vill:)
10 svar · 10,0k läst
·
P
Pablo: Jag har för mig att de heter stålgrossisten. Ligger på Holmens industriområde. Det går bra att handla som privatperson trots att de är grossister. Man åker in på gården och hugger tag i närmsta gubbe.
1 svar · 2,1k läst
A
andersmc: Det kan spela roll hur du gör det där urtaget. Om du gör det på ett dumt sätt så det blir en brotanvisning har du försvagat regeln. Men vad menar du med "bärighet"? På vilket vis är regeln belastad? I huskonstruktioner är aldrig reglar belastade ens i närheten av sin brottlast.
2 svar · 3,3k läst
H
Helioz: Du kan sätta fast en bräda på ena sidan dörrhålet som täcker glipan (som du kan låta vara 2-4 cm kanske) och sedan packa in bruk eller betong mot brädan och hela vägen ut så kommer det att bli helt stumt.
2 svar · 1,3k läst
B
Benny_P: Lånar och lyfter denna tråd lite!! Jag var på Byggmax för några veckor sedan och fick med mig board som är blank på båda sidorna. Skulle ha upp dom genom vidsluckan, men jag fick endast upp en hel. Dom klarade inte att böjas. Idag var jag och skulle köpa fler, men då var det sådana som var blanka på en sida och dom var inga problem att böja på. Jag ska ha dom till luftspalt, vad
13 svar · 24,2k läst
J
Jan-Å: Generellt hanterar man inte radon med ytskikt utan med ventilation så det spelar ingen roll vad Du har på golvet för den delen. Möjligen skulle Du göra en mätning så att Du faktiskt vet vad Du har för radonvärde innan Du gör alltför stora ingrepp eftersom markradon vad jag förstår ventileras bort innan det når huset, alltså under plattan via nån slags radonbrunn. Jag är hyfsat
7 svar · 2,8k läst
P
PCLarsson: har du många reglar så sätter du dem samman med en tving och kör sedan med cirkelsågen (rätt djup) med jämna mellanrum (ca 5 mm), där efter tar du hammaren och slår bort de små flikaran och efter detta tar man fram stämjären och jämnar av, med ett vasst stämjärn gör du det för hand... edit: Helioz, varför ska du skriva samtidigt som mig;)
6 svar · 2,8k läst
O
Onkel Heini: OK, Dr Fozz, du hade rätt - tack! Jag tror dock att man får se upp om borrhålet råkar hamna så nära plåtregelns sidovägg att mollyn inte kan expandera.
2 svar · 8,3k läst
Matti_75
Matti_75: Lättast är att fästa upp profilen med såna här. Märk på c/c 300mm i taket håll upp profilen borra igenom profilen upp i taket, spika fast.
6 svar · 8,7k läst
G
Gabbe1: Kanske, fasadpluggen expanderar ju endast längst fram. Men det hade nog inte skadat att använda 180 eller 200mm långa. Sen bör du kolla om fasadplugg är lämplig även till leca. Jag använde 160mm långa till 70mm cellplast och 22mm läkt, funkade utmärkt.
4 svar · 20,5k läst
M
macaroni: Cheesus: Jag har nämligen en H-balk med måtten 180x170 viket alltså torde räcka, med tanke på vad du har i din ladugård. Mycke-nu: Rost är givetvis inte roligt, men jag kan väl rostbehandla, måla och sedan bygga in järnbalken med samma virke som jag har till balkongen.
3 svar · 6,3k läst
·
Lindgrenski
Lindgrenski: Vi körde 45x70 helt och hållet. Badrummet är bara 2,5m så ingen större kostnad, inget behov att fästa i taket eller att regla på kortsidorna heller. Satte vita takskivor, inköpta på Coop.
5 svar · 4,5k läst
End
End: Jag tolkar det som sekundär bärverk då väggarna i mitten är tunnare än ytterväggarna. Om det nu är en korrekt ritning, och om gula ringarna motsvarar storleken på öppningen så tror jag inte det ska vara några problem att lägga till öppningar där. Runda öppningar är självklart svårare än fyrkantiga men med en tigersåg och rätt blad ska det gå bra, exempelvis Lenox Demoliton.
4 svar · 3,5k läst
·
T
tånni: Jag fick igenom mitt bygglov förra året. Leca/betonghålsten är "icke brännbart" och ok för denna klassning.
2 svar · 7,8k läst
E
Ekand: Jag läste och läste men missade den informationen. Jag ska givetvis dubbelkola detta men jag utgår ifrån att det funkar som jag tänkt. Tack Ola
6 svar · 3,0k läst
A
Anders_Nilsson: Ja det var så jag tänkte, tacker för infon och exemplen! /Anders
4 svar · 2,6k läst
T
twtwtw: Tänkte bygga ett liggande staket, dvs ¨liggande spjälor. 3 st liggande spjälor dimension 28*145 med ett mellanrum på 10 cm från mark och 15 cm varje spjäla. Totalt 85 cm. Stolparna är 90 cm. Vilken cc avstånd kan jag ha max för att det ska vara stabilt? Sen barnsäkerhetern att det ska vara 10 cm gör isf att den bara blir 75 hög de liggande spjälorna. Skulle det vara snyggt isf att
0 svar · 6,7k läst
H
hakaner: Ankarmassa & gängstång funkar om du skall hänga tyngre prylar... http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CB0QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.fischersverige.se%2FResourceImage.aspx%3Fraid%3D26018&rct=j&q=ankarmassa%20fischer&ei=WIulTaiGG8TFswbg2riFBw&usg=AFQjCNEJmLM0uKJy7IBMj-rxZuBqR4eqpg
5 svar · 7,1k läst
P
PeterB: Jo, skall verifiera det hela med en konstruktör, men hoppades att det skulle hänga någon kunnig här som kunde ge en indikation om man var på rätt planhalva... Håller på med fönsterofferter och behöver veta på ungefär hur mkt utrymme som finns att leka med efter alla balkar och pelare tagit sin plats.
1 svar · 7,3k läst
haavard
haavard: http://www.byggahus.se/forum/loesvirke-timmerhus/152164-takstolar-plywood-istaellet-foer-spikningsplat.html#post1130479
1 svar · 1,6k läst
M
Millox: Jag har nog kommit på var fukten kommer från... [bild] Regeln sitter mot gamla delens yttervägg, möglet utgår från skarven mellan plattorna. [bild] [bild] Jag har inte hittat något annat ställe som fukten kommer upp från, inklusive under lecan så förmodligen är det härifrån all fukt kommer. Då undrar jag såhär nu: Finns det något jag kan kleta ner i skarven för att få den
3 svar · 5,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.