10 305 läst ·
22 svar
10k läst
22 svar
Trappräcke, ser detta proffsigt ut?
Men... På dubbelbilden där så ser det ju bättre ut på den nedre bilden, den hade jag kanske inte tänkt på så mycket. På den övre - där kan det ju inte vara 900 i övre underkanten på den nedre ledare och 900 i nedre underkanten på den övre ledaren. (Begrep någon?) i mina ögon ser det ut att skilja massor?
TS skriver ju dessutom att det ser olika ut i alla de nybyggda husen så då far jag känslan av att de är ditsatta lite hur som helst?
TS skriver ju dessutom att det ser olika ut i alla de nybyggda husen så då far jag känslan av att de är ditsatta lite hur som helst?
Att det är olika i de olika husen tyder på dålig kvalitet i monteringsarbetet.
Inte skall samma trappa se olika ut för att det varit en annan montör.
Monteringsanvisningen kan ju inte följts.
Dessutom har Immobil bekrätat att det egentligen borde vara tvärtom:
Inte skall samma trappa se olika ut för att det varit en annan montör.
Monteringsanvisningen kan ju inte följts.
Dessutom har Immobil bekrätat att det egentligen borde vara tvärtom:
Alltså vad jag förstår så ser det illa ut och är fel enligt praxis.Immobil skrev:
Det verkar vara ett skrivfel, eller också menade han bara att man borde sätta den nedre lägre för att det ska passa i hörnet. Tar man raka ledstänger och monterar i en svängd trapp så de sitter på rätt höjd i de raka delarna av trappan hamnar den övre ledstången för lågt i hörnet, medan den nedre ledstången hamnar för högt i hörnet, precis som på bilderna.sblixten skrev:
Redigerat:
Känner igen det där från mina föräldrars hus. När jag (då 12-13 år gammal) påpekade att det såg konstigt ut svarade snickarn surt att trapptillverkaren inte gjorde räcken som svängde som vagnstyckena.
Hur svårt kan det vara att såga till en regel så den böjer på rätt vis? (som slöjdlärare blir man ju lätt upprörd när man ser sånt här...)
Hur svårt kan det vara att såga till en regel så den böjer på rätt vis? (som slöjdlärare blir man ju lätt upprörd när man ser sånt här...)
De tillverkare av trappor som levererar plansvängda handledare, gör på följande sätt:
Samtidigt som vangstycket sågas/fräses så lägger man till ~ 100 mm på ovansidan av vangen. Sedan skär de loss handledaren från vangen och fräser den i valfri form.
Samtidigt som vangstycket sågas/fräses så lägger man till ~ 100 mm på ovansidan av vangen. Sedan skär de loss handledaren från vangen och fräser den i valfri form.
egentligen enkelt att få det perfekt och snyggt men jagar man produktionskostnader så blir det billigare med en rak plankaImmobil skrev:
gaia
Klicka här för att svara