10 452 läst ·
32 svar
10k läst
32 svar
Hur ta upp hål för många dosor i gipset?
Själv har jag experimenterat en del med egentillverkade små jiggar med en utåtvänd centrumspets som jag satte i dosorna. Hade flera för olika dosstorlekar och tyckte att det var jättefiffigt.
Efter hand märkte jag dock att precisionen i såna där lösningar ändå blir rätt begränsad. Grundproblemet, tycker jag, är att så länge hålen inte är sågade går det naturligtvis inte att hålla skivan exakt som den ska sitta utan man måste hålla den "framför" och försöka se så att den är mitt för där den ska sitta, innan man trycker till och får markeringen...det blir alltför ofta några millimeter fel. Speciellt om man jobbar i ett gammalt hus där saker kanske inte är så parallella och vinkelräta. Och det grundproblemet har man ju även med hole-in-one, laser och liknande.
Så nuförtiden mäter jag och tycker att det blir bäst så.
Efter hand märkte jag dock att precisionen i såna där lösningar ändå blir rätt begränsad. Grundproblemet, tycker jag, är att så länge hålen inte är sågade går det naturligtvis inte att hålla skivan exakt som den ska sitta utan man måste hålla den "framför" och försöka se så att den är mitt för där den ska sitta, innan man trycker till och får markeringen...det blir alltför ofta några millimeter fel. Speciellt om man jobbar i ett gammalt hus där saker kanske inte är så parallella och vinkelräta. Och det grundproblemet har man ju även med hole-in-one, laser och liknande.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 496 inlägg
Så upplever jag det också. Däremot använder jag centreringsgrunkorna som följde med dosfräsarna för att lyckas mäta till centrum i dosorna. Det går såklart lika bra att tillverka egna centreringsprylar, iden är att mäta till centrum av dosan.Farzan skrev:Själv har jag experimenterat en del med egentillverkade små jiggar med en utåtvänd centrumspets som jag satte i dosorna. Hade flera för olika dosstorlekar och tyckte att det var jättefiffigt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Laga hål så att man kan sätta upp nya fästen.
Byggmaterial & Byggteknik -
Fylla igen gamla borrhål så att man kan sätta upp nya väggfästen.
Fyllnadsmassor -
Hur rätar man upp ett snett anhåll på ett Festool bord?
Verktyg & Maskiner -
Ta upp nytt hål i betong/tegelvägg
Ventilation -
Luras köpa risiga hus till överpris för uppehållstillstånd
Artikelkommentarer