Jag har ett hus som precis är tilläggsisolerat och jag hållr även på med innsidan med gipsning.Min fråga är ångspärrens vara eller inte vara där ytterväggen möter murstocken i ett hörne och där det också står en kamin.Det känns som om byggplasten blir svår att täta mot murstocken och det blir kanske mindre bra med en "läckande" ångspärr vid kaminen än utan helt?

Ola78
Jag gjorde så att mot våran murstock att jag satte bastufolie som ångspärr närmast murstocken. Denna är ju gjord för att klara högre temperaturer än den vanliga plasten. Först gjorde jag så att jag drog en sträng med butyltätmassa som även denna tål hög temperatur, tryckte fast folien i massan och sedan tejpade jag även folien med T-emballage T-flex för ångspärr som fäster på diverse olika material och tål höga temperaturer. Har du kaminen kopplad till murstocken eller hade den ett eget rör? Jag vet inte hur väl min metod funkar mot ett kaminrör, misstänker att det blir betydligt hetare än en murstock.

Varför skall man ha ångspärr mot en murstock?

En isolerad vägg förstår jag, men vad kan hända med en mur?

Ola78
mycke_nu skrev:
Varför skall man ha ångspärr mot en murstock?

En isolerad vägg förstår jag, men vad kan hända med en mur?
Det jag beskrev var hur jag tätade ångspärren i vindsbjälklaget mot murstocken. Våran murstock står mitt i huset så ytterväggen är inget problem. Men hade murstocken ståt vid väggen hade jag bara dragit plasten mot och tätat likadant som i bjälklaget.

Min murstock står vid ytterväggen, det är där ytter väggen stöter mot murstocken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.