Ska under våren göra om i garaget bla ska en ny arbetsbänk byggas.

Funderar vilket material bänkskivan bör bestå utav, på bänken ska det skruvas/meckas med allehanda motorer (ej bilmotorer ;)) och andra pinaler slipas/svetsas mm mm.

Plåt tänkte jag borde vara det bästa/tåligaste men kom då att fundera på formplyfa kantad med vinkeljärn.

Har ni nåt bra tipps så jag kan bygga den ultimala arbetsbänken :).

S
varför inte satsa på ett plåt bord. lätt att hålla rent.
nackdel du kan ju sabba lite eggar på olíka skärverktyg

En stavlimmad ekskiva i byggvaruhusets fyndhörna satsade jag på. 50x50x5mm kantjärn infällt i framkant. Skivan är 28mm tjock och är skruvlimmad underifrån mot 22mm golvspånskiva.
Lätt att laga ev djupa sår med borr och ekplugg.

Jag valde två ihoplimmade 22mm spånskivor med en plastmatta avsedd för golv ovanpå och en eklist i kanten. Jag gjorde min 90cm bred.

Tackar för tips, nu har jag lite att fundera på :)

Min är i formplywood med 45x95 under - Stabil men ser ju faktiskt lite sliten ut efter ett tag.. Bara att skruva på ett lager till!

slacker skrev:
Min är i formplywood med 45x95 under - Stabil men ser ju faktiskt lite sliten ut efter ett tag.. Bara att skruva på ett lager till!
Det tycker jag inte gör ett dugg, att den ser lite sliten ut (vi är ju i ett garage) ;).

Jag fick ett antal kortare längder spåntat furugolv 28X90 som jag slog ihop och använder som bänkskiva. Fungerar bra och kostade nada.

Mvh
Bara jag

Ta en tur till någon plåtslagare och kolla vad en galvad plåt skulle kosta i rätt mått med nedvikta kanter och limma den på dubbla spånskivor. Enkelt att hålla rent och bör hålla ett tag.

Mvh
Jante

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.