SnickarNicke skrev:
Jag som bara skulle byta taket.... :S

Det är inte bara att gräva, jag behöver riva trallen också men det är kanske det som behövs. Ska försöka kolla lite mer när jag rivit taket så får jag se hur det ser ut där under.

Jag tänkte en helgs jobb men så blir det aldrig... samma med "Jag ska bara ta en öl.." d^_^b
Haha. Vet hur de är. :P

Nu är taket och den övre delen av båda väggarna nere. Jag rev även en del av den yttre väggen och shit va illa det var byggt.

Det står tre stolpar i den yttre delen men "bärlinan" ligger inte på stolparna. Det sitter en vinkel på var sida om stolparna (med tre skruv) som bärlinan ligger på. Den som gjort detta tidigare kan inte ha vetat så mycket om hur en stabil lösning bör vara. Det är ett under att vinkeln har hållit medans "stolarna" har brakat (när snön kom).

Ola78
Låter verkligen som att det varit ett riktigt fuskbygge den verandan. Håller med dig, de kan inte vetat jättemycket om att bygga, de kunde väl i alla fall använt balkskor istället för vinkeljärn. Det bästa är ju självklart att lägga bärlinan på stolparna.

SnickarNicke skrev:
Nu är taket och den övre delen av båda väggarna nere. Jag rev även en del av den yttre väggen och shit va illa det var byggt.

Det står tre stolpar i den yttre delen men "bärlinan" ligger inte på stolparna. Det sitter en vinkel på var sida om stolparna (med tre skruv) som bärlinan ligger på. Den som gjort detta tidigare kan inte ha vetat så mycket om hur en stabil lösning bör vara. Det är ett under att vinkeln har hållit medans "stolarna" har brakat (när snön kom).
Då fick man ju veta att det finns bärkraft i en vinkel.:wow:

Jag kände lite på stolparna och dem verkar sitta bra så jag kommer att återanvända dem. Eftersom att stolparna inte vek sig med all den snön som var så tror jag att dem håller i framtiden också. Det är 3 st 95x95 på 240cm.

Jag har tänkt att såga ur i stolparna för bärlinan så att den står i stolpen, då kommer den att vara stadig.

Bärlinan i väggen får balkskor och jag tror att konstruktionen blir tillräckligt stabil. Altanen är ju inte så stor så jag behöver inte överdimensionera.

Nu kommer det dessutom att bli tryck-virke, vilket det inte var tidigare.

barajag skrev:
Då fick man ju veta att det finns bärkraft i en vinkel.:wow:
Ja, mer än 2" 3 i alla fall. :x

Ola78
SnickarNicke skrev:
Jag kände lite på stolparna och dem verkar sitta bra så jag kommer att återanvända dem. Eftersom att stolparna inte vek sig med all den snön som var så tror jag att dem håller i framtiden också. Det är 3 st 95x95 på 240cm.
Är det så kraftig stolpe behöver du nog knappas vara orolig, den håller.

280 ska det vara... Och det är inte stolpen jag är orolig över, det är hur den sitter där nere... Jag har ingen aning men eftersom den klarade snön borde den sitta som bör.

Här kommer lite bilder på hur det såg ut innan jag rev.

Provisoriskt stöd tills snickarNicke har tid
brak1.jpg

Lite tunt kanske
brak2z.jpg

Bärande?
brande.jpg

Så här bra blev det när jag tog bort en överliggare
Den var så rutten att alla spikarna satt kvar :O
brak3.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.