Fuktbeständigt och möjlighet att göra "mustätt"
Förrådet isolerat och kommer att ha grundvärme
Kan lägga råspont men det blir på längden så jag tvingas då klyva sista brädan i varje fack.
Enklast är att ta ett skivmaterial och såga exakt mått och sedan bara stoppa i. Men vilken skiva?

Varför inte klyva en råspont?

mvh
Bara jag

Vi tillverkar blindbottenskiva nere på fabriken .
Innehåller extra mycket vax .

Ola78
Asfaboard eller utegips kan funka, klyv skivan på mitten så blir det lagom för ett 600 fack.

Råspont, nja, måtten passar inte för att det ska bli bra, då får jag klyva på båda sidor i varje fack på längden, tror det är enklare med skiva.
Asfaboard kan kanske gå men är lite rädd att det inte är tillräckligt formstabilt för att hålla mössen ute. Utegips är i så fall bättre och har fördelen att det är lätt att lägga
Den där skivan med vax, finns den på marknaden?.

Lars S skrev:
Råspont, nja, måtten passar inte för att det ska bli bra, då får jag klyva på båda sidor i varje fack på längden, tror det är enklare med skiva.
Asfaboard kan kanske gå men är lite rädd att det inte är tillräckligt formstabilt för att hålla mössen ute. Utegips är i så fall bättre och har fördelen att det är lätt att lägga
Den där skivan med vax, finns den på marknaden?.
Aha. trodde du börjat med råspont, därav mitt förslag.:D Nä enklast är väl asfaboard med några kortlingar av råspont. Men har du en massa virke liggandes, så spar du ju någon krona på att kapa upp de i 55bitar.:)

Styrofoam!

Oljeboard var en ny bekantskap för mig, kan vara ett alternativ.

Styrofoam, ja då slipper man ju blindbotten. Har ni lagt det, är det inte risk för köldbryggor om passningen inte är perfekt mot golvbjälklaget?

styrofoam är väl inte mussäkert? Jag använde osb som jag skruvade underifrån i golvbjälkarna. Osb var den billigaste skiva jag hittade som jag känner mig säker på att den inte hänger ner sig och dessutom mössen inte gnager sig igenom. Medan blindbotten var nere passade jag på att täta alla springor jag hittade. Det fanns springor upp i väggarna och mellan "facken" mellan golvreglarna. Jag fyllde springorna med fogskum och spikade masonit utanpå. Skulle mössen komma in i ett fack har de problem att ta sig till nästa.

Erik

Vaxade trossbottenskivor i masonit 6,2x550x1200 mm (glatta sidan nedåt) eller blindbottenplywood 9x550x1200 mm om det skall vara genomtrampsäkert.

ClasseClas
Jag använde blindbottenskiva extra vaxad anpassad för cc600. Det blir tätt och fint. Ev. kan man lista runt skivan innan man lägger isolering speciellt om bjälklaget är vint.

• Gilla
med-bemjo
  • Laddar…
Avemo, jag skulle inte ha tipsat om Styrofoam om jag inte visste att möss inte äter sig igenom. (Tre inte i samma mening, hoppas budskapet gick fram ändå :) ) Det är tydligen för segt. Frigolit går däremot inte alls.

Tack för alla tips, det blir antingen blindbottenplywood eller ev trossbottenmasonit. Bestämmer mig på byggmarknaden

Kurtivan skrev:
Avemo, jag skulle inte ha tipsat om Styrofoam om jag inte visste att möss inte äter sig igenom. (Tre inte i samma mening, hoppas budskapet gick fram ändå :) ) Det är tydligen för segt. Frigolit går däremot inte alls.
Vad baserar du detta påstående på? Vet flera blindbottnar som är byggda med spåntad cellplast tvärs reglarna som fungerat helt OK

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.