På yttervägg, om man sätter ytterpanel omlott (lodrätt, underplanka/ överplanka), behövs då luftspalt.?
Regling 60 cc med 200 mm isolering > vindpapp > 28 mm plankor omlott. Om varje underplanka sätts med ca 10 cm mellanrum så får man ju en luftspalt vid varannan planka, eller.!?
Ska jag verkligen behöva bygga upp med vågrät glespanel 28 mm 60 cc utanför pappen och sedan plankor omlott.? Känns som onödigt arbete...

Har du liggande reglar? Den vågräta 28x70 är för att spika panelen i annars.

Om du uppdrar åt en seriös snickare att byta en träfasad ska du finna att denne kräver att det ska vara en luftspalt. Det är min erfarenhet.

Hela ytterväggen är uppbyggd på stående reglar 60 cc (lodrät) + liggande reglar 120 cc (vågrät) i mellan. Visst, alla säger att man ska ha luftspalt och jag förstår detta om panelen är tät typ spåntad, men i mitt fall sätter jag plankorna omlott och får då en automatisk luftspalt på ca 10 cm mellan varje underplanka. Tack för svar...

• Gilla
hirre83
  • Laddar…
Längst ut har du vindpapp, spika en 10x45 spikläkt utanpå liggande 45x120 så klarar du dig. Läkten håller också fast pappen bättre än häftklammers, utifall du inte får upp panelen samma dag. Läkten gör det lättare att se var man skall spika panelen.

radman,
se det så här också:
Om underplankan ligger direkt mot vindpappen, så bildas däremellan en smal spalt,
som håller kvar eventuellt inkommande vatten med kapillärkraft.
Det kommer inte att torka ut helt, utan utgör en grogrund för mögel.
Varmt innanför panelen när solen står på, och fuktigt på ungefär halva fasadytan.

Se till att du har en ordentlig luftspalt! Kostnaden är ju försumbar.

//KoW

Finns det någon bygg-beskrivning att tillgå på nätet angående luftspalt (yttervägg med trä-paneler) liggande och stående paneler. Många bygger ju helt utan luftspalt både under och över på ytterväggen. Alltså dom sluter hela väggen med spikläkt inget insektsnät eller luftspalt. Runt fönster skall det väl åxå vara luftspalt ovan om man ska göra det korrekt eller?

Tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.