Vi har tänkt sätta MDF-panel på väggarna i trappen.
För två av väggarna är det inget problem då de är vanliga reglade väggar.
Den tredje väggen är en tapetserad betongvägg.
Normalt skulle jag satt upp läkt och sen sätta panelen på dem, men det kommer i detta fallet att bygga för mycket.
En idé jag fick va att sätta upp en OSB-skiva mot betongen och sen fästa MDF-panelen i OSB-skivan. Först tänkte jag att man kan skruva fast panelen, men finns det så korta skruv med tillräckligt små skallar?
Klammer har ingen skalle att tala om direkt, skulle det fungera att fästa panelen i OSB-skivan med?
Jag har ingen erfarenhet av OSB-skivor, men det ska vara hårdare än spånskiva har jag uppfattat. Om man sätter klammer med en decimeters mellanrum borde det väl sitta.
Är jag ute och cyklar eller tror ni att det kan fungera?
För två av väggarna är det inget problem då de är vanliga reglade väggar.
Den tredje väggen är en tapetserad betongvägg.
Normalt skulle jag satt upp läkt och sen sätta panelen på dem, men det kommer i detta fallet att bygga för mycket.
En idé jag fick va att sätta upp en OSB-skiva mot betongen och sen fästa MDF-panelen i OSB-skivan. Först tänkte jag att man kan skruva fast panelen, men finns det så korta skruv med tillräckligt små skallar?
Klammer har ingen skalle att tala om direkt, skulle det fungera att fästa panelen i OSB-skivan med?
Jag har ingen erfarenhet av OSB-skivor, men det ska vara hårdare än spånskiva har jag uppfattat. Om man sätter klammer med en decimeters mellanrum borde det väl sitta.
Är jag ute och cyklar eller tror ni att det kan fungera?
Jag tycker det låter bra.
I dina kläder skulle jag ta min klammerpistol för smalryggade (5.8mm) klammer och skjuta med en klammerlängd som håller sig inom OSB-skivan.
typ (men jag har inte en Senco
:

Jag tror inte lika mycket på bredryggade (ca 10mm) klammer då dom både är kortare och vekare.
Ett alternativ är dyckertpistol, helst GA16, men Ga18 och lite tätare spikat kan nog fungera.
I dina kläder skulle jag ta min klammerpistol för smalryggade (5.8mm) klammer och skjuta med en klammerlängd som håller sig inom OSB-skivan.
typ (men jag har inte en Senco

Jag tror inte lika mycket på bredryggade (ca 10mm) klammer då dom både är kortare och vekare.
Ett alternativ är dyckertpistol, helst GA16, men Ga18 och lite tätare spikat kan nog fungera.
Ok. Så bra att ni tror att det kan fungera bra. Men nu måste jag bara hitta ett lämpligt verktyg som tar lämplig klammer. Har ni några tips?
Kan låna kompressor om det behövs. Jula Clas Ohlson Biltema Bauhaus bl.a finns i närheten.
Kan låna kompressor om det behövs. Jula Clas Ohlson Biltema Bauhaus bl.a finns i närheten.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Jag har satt upp några såna skivor här, både på OSB och gips.. Då har jag ringlat lite lim över baksidan på MDF-skivan och några häftklammer för att hålla kalaset på plats medans limmet torkade. Det var lätt att sätta upp, hoppas det är svårt att få ner 
16mm klammer känns som lite långt.
Om OSB-skivan är 11mm och MDF-skivan är ... säg 3mm där jag ska nita, så innebär det max 14mm. Jag skulle nog vilja stanna vid 12-13mm för att inte riskera att slå i betongen. Eller tänker jag fel?
Kan jag slå i niten snett så att det blir längre sträcka innan betongen? Hur bra går det?
Om OSB-skivan är 11mm och MDF-skivan är ... säg 3mm där jag ska nita, så innebär det max 14mm. Jag skulle nog vilja stanna vid 12-13mm för att inte riskera att slå i betongen. Eller tänker jag fel?
Kan jag slå i niten snett så att det blir längre sträcka innan betongen? Hur bra går det?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
