7 391 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Bredd på dörröppning
Är det en ytterdörr eller innedör du ska sätta dit? Är det en ytterdörr bör du göra hålet precis som danbanan2 skrev 1010*2110 då karmyttermåttet på ytterdörrar är större än innedörrar och gör du hålet 1000 blir det svårt att få plats med både drev och karmhylsa då du bara kommer 5-7 mm runt om dörren i så fall. Bör vara 10-12 mm för det ska vara smidigt.
Produkter som diskuteras: "karmhylsa"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Nu har jag ju redan satt upp alla fönster och dörrar med karmskruvar, men hade jag upptäckt karmhylsorna i tid skulle jag garanterat kört med det systemet.
Annars fick du rätt mått för hålet i första inlägget. Ja rent teoretiskt då.
För svenska modulsystemet är uppbyggt på att man pratar om öppningsmåttet, sen minskar tillverkaren karmen med lagom mycket.
Men i praktiken, när du väl står där på bygget, så duger inte teorier alltid.
Dörrhålet är t.ex. kanske inte riktigt i lod.
Och i vilket fall finns det nästan inget jobbigare än att dreva en springa som är för smal, så har jag inte karmen att mäta mot innan skulle jag alla gånger göra hålet 1005-1010mm x 2105-2110 mm.
dvs 5-10 mm över modulmåttet.
Annars fick du rätt mått för hålet i första inlägget. Ja rent teoretiskt då.
För svenska modulsystemet är uppbyggt på att man pratar om öppningsmåttet, sen minskar tillverkaren karmen med lagom mycket.
Men i praktiken, när du väl står där på bygget, så duger inte teorier alltid.
Dörrhålet är t.ex. kanske inte riktigt i lod.
Och i vilket fall finns det nästan inget jobbigare än att dreva en springa som är för smal, så har jag inte karmen att mäta mot innan skulle jag alla gånger göra hålet 1005-1010mm x 2105-2110 mm.
dvs 5-10 mm över modulmåttet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden