Hej!

På hur stort stort allvar skalla man ta det här med att gräva plintar (ex 70cm) till frostfritt djup. De senaste 2 vintrarna har det ju lätt passerat 100cm. Då borde ingen använda sig av plintar, utan gjuta i papprör. Har en uteplats med uterum (glasat på G snart) och vill ju inte veta av några sättningar eller så. Ingen har varit och grävt nyligen (tänker på dränering osv).

Är det hela skrämselpropaganda eller?

Har tidigare grävt till det är mkt hårt i hålet och nöjt mig med det.

Mvh Lagavulin

Mikael_L
Nu ställer du en sån där jobbig fråga .... :@ :O :cool:

Men svaret borde väl bli:"Det beror på ..."

Reaktioner emotses nu ... ;)

• Gilla
Freniño
  • Laddar…
Jag byggde ett förråd på plintar i somras och ingen av dom står frostfritt, dom i den änden där jag har dörren står max 40 cm ner men jag har inte haft nåt problem med dom i vinter eller nu under våren.
Funderar ändå på att isolera dom i efterhand för att vara på den säkra sidan om dom här riktiga vintrarna är tillbaka igen.
Men ska man ner frostfritt så går ju inte färdiga plintar att använda, i stort sett alla jag sett som använder plintar ställer dom så att mellan 10 och 30 cm är ovanför marken.

Mikael_L
Som jag ser det måste man (försöka) bedöma tjälfarligheten i marken samt hur mycket det ställer till ifall det tjälskjuter lite.

Jag har helt fräckt petat ner 6st LECA-block 5-20 cm ner i marken som friggeboden står på.
Jag är helt obrydd ifall det tjälskjuter lite, för jag har en domkraft. :cool:

En byggnad som skulle skadas av tjälskjutning eller om det skulle skapa stor olägenhet så skulle jag vara mer seriös, helt klart.

Vår granne har bistått med en upplevelse som räcker hela året. :)
Han har byggt till en bod på huset och lagt grunden på cementplattor som han grävt ner någon decimeter.
På vintern/våren rör boden sig uppåt och på sommaren/hösten neråt. Mycket intressant att beskåda.
Förstår dock inte riktigt hur golvet håller ihop i den boden.

Mitt råd är att hellre gräva för djupt, speciellt om du skall ha en skjutdörr i uterummet.

Det beror ju också mycket på markförhållandet, är det ett nybygge där det är ordentligt paddat, fyllt med sprängsten, mm så är risken mindre, men har man mycket lera under så skulle inte jag chansa utan gräva 70 till 100cm, singel under och runt om men alla hål är ju olika som Charlie Sheen sa.:)

barajag skrev:
men har man mycket lera under så skulle inte jag chansa utan gräva 70 till 100cm, singel under och runt om
Så har jag iofs gjort, dvs grävt djupare än plinten och fyllt upp med grus eftersom vi har blålera som tomt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.