Byggahus.se

masonit med två blanka sidor

1. apotekarnes
    Medlem · Dalarnas · 447 inlägg

apotekarnes

Medlem
    Hej.

Jag har precis varit på byggmax och köpt masonit till innerväggarna i en hel övervåning. När det var dags att blötlägga skivorna innan spikning upptäckte jag att skivorna inte har någon rå sida (virasida) utan två blanka sidor. Skivorna suger därför knappt upp någon fukt alls som de bukar göra. Dessutom är skivorna mycket hårdare och sprödare är vanlig board.

Är det någon som har erfarenhet av dessa skivor? Är det nån ny variant som inte ändrar form och därför inte behöver blötläggas? Det kanske bara är att spika upp dem, men jag är lite tveksam då jag har sett hur det kan bli när man struntar i blötläggningen, bubblor, bubblor och mer bubblor.

Svar i stil med: "Kör med gips i stället" undanbedes vänligt men bestämt.

2. Y
    Medlem · Skåne · 1 150 inlägg

yens

Medlem
    Jag tänker INTE säga kör med gips, utan frågar varför man använder masonit? Jag frågar alltså av ren okunskap och inget annat.

3. schlebrugge
    Medlem · 28 inlägg

schlebrugge

Medlem
    Köpte masonit till en innervägg på byggmax förra veckan. Såg då att det fanns en hög med "hårdboard"...kanske den du fick hem? Har dock ingen info att hjälpa dig med ang uppsättning, är noob själv.

Har inte fått upp mina skivor än då jag blev tveksam efter köpet. Hur tätt bör man spika för att dom ska sitta slätt? Dom gamla skivorna satt det typ en spik varannan cm i. Visste inte om det där med blötläggningen heller. Ska man duscha med en vattenspruta?

4. apotekarnes

apotekarnes

Medlem
    Är inte board, hårdboard och masonit olika namn på samma sak?. Menar du att byggmax hade vanlig masonit på 3,2mm + en annan sort som var lika tjock fast hårdare? Hursomhelst tror jag nog att den kommer att duga fint på mina väggar hård eller inte...

Man brukar fukta den råa sidan med en pensel eller vattenspruta så att den blir lite fuktig dagen innan uppsättning. Sen lägger man alla skivorna på varann så att fukten inte dunstar utan istället sprids i skivan. Efter att man sedan spikat upp skivorna drar de ihop sig en liten aning vilket gör att man minimerar risken för buktningar i skivar. Detta gäller särskilt under årets torraste årstider då skivorna är snustorra för att sedan svälla en aning på sensommaren och hösten vilket genererar bubbor i ytan. Masonit spikar man väl så tätt man orkar. Jag brukar spika med en decimeters mellanrum. En liten dyckertpistol är värd pengarna flera gånger om när man spikar masonit. Du får aldrig några stora kratrar efter hammaren som måste spacklas utan bara små små märken.

yens:
    Jag använder råspont + masonit för att jag tycker att väggarna känns mycket mer gedigna och rejäla än gipsväggar. Man kan hänga tunga väggfasta grejer var som helst på väggen. och när man river bort saker får man inga stora hål i tapeten som man får på gips. Dessutom är masonit stenhårt och tål stryk mer än gipsväggar. Nackdelarna är att tapeterna kan spricka precis som spånskiveväggar, att spånt + masonit tar mycket längre tid att sätta upp än gips samt att kostnaden är högre (tror jag). Nu har jag virke från egen skog så jag spar en hel av den kostnaden. Men det här är väl bara en smaksak som allt annat.

5. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 183 inlägg

Immobil

Medlem
    Nix, och jag tror det är MDF du har köpt.

6. Springare
    Medlem · Stockholm · 739 inlägg

Springare

Medlem
    Varför inte köra med råspont + gips så kan man skruva var man vill och måla eller tapetsera utan att det spricker?

7. Mikael_L
    Medlem · 41 254 inlägg
    Kanske 9,8 mm x2 smalare rum !!?? :)

8. MaZtoR
    Medlem · skåne · 548 inlägg

MaZtoR

Medlem
    Masonite är ett varumärke på en board (som kallas masonit i folkmun) Byggmax säljer 2 olika sorters board. En vanlig och en oljehärdad som ska tåla fukt.

MDF är en typ av board som, är mjukare än masonit med eftersom byggmax mdf är 16mm och vanlig board är 3.2mm så antar jag att immobil har fel i sin tro att du köpt det av misstag.

• Laddar…
  9. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 183 inlägg

Immobil

Medlem
    De MDF-skivor jag har sett är iaf hårdare än Masonite. Det finns 3 mm MDF, men den har kanske inte Byggmax? Jag tänkte närmast på att skivan var slät på båda sidorna, men det finns kanske masonit som är det? ;-\

10. apotekarnes

apotekarnes

Medlem
    Sök lite på hård board så får du se t.ex:
    http://museet.skelleftea.se/hallahus/stilhistoria/masonite.htm
    "Masonit har därför i vardagligt tal blivit synonymt med all slags hård board"

eller:
    http://www.suomenkuitulevy.fi/se/produkter/byggnadsskivor/hardboardforbyggaren
    "Hårdboard är hårt pressade träfiberskivor som är släta på ena sidan och viramönstrade på den andra"

eller:
    http://www.groningboard.se/Board_1.asp

Hårdboard är en benämning på board eller om du vill, masonit.
    Jag ser skillnad på Mdf och board och detta är definitivt ingen mdf. Färg och fiberstorlek skiljer sig markant mellan MDF och board. Min ursprungliga fundering gällde egentligen bara det faktum att skivan har två släta sidor istället för en. Problemet var att skivan inte tar upp fukt genom de släta sidornalika snabbt , så risken för bulor i väggen känns lite större. Nu har det dock visat sig att de är väldigt lätta att jobba med. De är inta alls lika sladdriga som vanlig masonit, så de är mycket lättare att montera själv. Sen får vi se om det blir luftfickor bakom eller inte.

11. apotekarnes

apotekarnes

Medlem
    Det är väl ungefär samma sak som att köra med OSB + gips fast dyrare och jobbigare. Jag föredrar att ha masonit ytterst därför att ytan är slät, stenhård och lämnar inga fula ärr när man monterar ner nånting som suttit på väggen.

12. Bloink
    Medlem · Skåne · 733 inlägg

Bloink

Medlem
    Hur gör du med skarvarna som blir mellan skivorna ? Spacklar och sätter remsa?

13. apotekarnes

apotekarnes

Medlem
    Ja, precis. Fast jag brukar köra med en hyvel i kanterna först innan jag sätter upp dem för att få en fasad kant.

14. B
    Medlem · 210 inlägg

Benny_P

Medlem
    Lånar och lyfter denna tråd lite!!

Jag var på Byggmax för några veckor sedan och fick med mig board som är blank på båda sidorna. Skulle ha upp dom genom vidsluckan, men jag fick endast upp en hel. Dom klarade inte att böjas. Idag var jag och skulle köpa fler, men då var det sådana som var blanka på en sida och dom var inga problem att böja på.

Jag ska ha dom till luftspalt, vad är den stora skillnaden på dessa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.