Fick hjälp i höstas att sätta ner gjutrör för altanens plintar, snickaren hade ett avvägningsinstrument och markerade på rören var dom skulle sågas för att alla skulle bli lika höga. Sen gjöt jag och det känns som alla är aningen olika.
Trodde betongen skulle packa ihop mer för jag gjorde aningen högre än rörets ändar.
Men icke.

Kan jag utan avvägningsinstrument kolla över hur det diffar? Tanken var att lägga syllpapp? och sedan reglarna direkt på plintarna och sätta plåtvinklar. Så höjden på plintarna var liksom uträknad för det.

Kräver det ett instrument att kolla höjderna nu, det ska bli 140+140 reglar och sen 28mm trall för att komma lagom till altandörren om allt stämmer som vi tänkte i höstas.

Då plintarna bör vara i våg så är det väl bara att ta en självnivellerande laser och kolla vilka som är för höga och kapa ner dem med vinkelslip. Går även med vanlig lina och snörvattenpass.

Genomskinlig slang och blandsaft är min lowtech-metod

anaitis skrev:
Genomskinlig slang och blandsaft är min lowtech-metod
Den metoden är inte att förakta, bra tips då man ibland glömer av de enkla sätten!
/Erik

Slangvattenpass verkar billigare. Kan ni förklara så en treåring skulle fatta hur jag använder det i mitt fall?
Måste jag först hitta en plint i rätt höjd att utgå från?

Smart sak!

Jag gissar du ska försöka hitta den högsta plinten och sen justera de andra så de blir lika höga. (Ev den lägsta och såga av så alla blir lika korta....)

Fäst ena änden av slangen på en lämplig pinne som är nerslagen i jorden nära den plint (mastern) du vill ha att utgå ifrån.
Sen tar du en likadan pinne och fäster den andra änden på.
Gå sen till en plint du vill justera. Tryck tillfälligt ner denna andra pinne i jorden nära denna plint.
Med tumstock eller måttband mäter du sen avståndet från vattenytan till masterplinten och sen samma sak vid den plint du vill justera.
Lite aritmetik sen är det klart.
Om du tvekar över hur du ska räkna kan jag rekommendera en enkel skiss!

Varför inte väga in och lägga in en lämplig bit under på de plintar som ligger lägre än den översta, plyfabit eller annat lämpligt, dvs papp, mellanlägg, bärlina, sedan plåtvinkel som håller kvar bärlinan på plinten....
Väg in med långpass.

Tycker det andra verkar mest overkill....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.