Vad är lättaste sättet att ta ur material ur en väggregel eller syll. Tex för att göra ett halvt i halvt hörn eller för att fälla in en liggande regel på högkant ovanför tex ett fönster.

Lättast är väl att såga ur ett antal spår till rätt djup men sen? Stämjärn?

Ola78
Har du en cirkelsåg eller klyvsåg så ställer du in dem på det mått du vill ha på haket, t ex 45 mm. Glöm inte att räkna med klingan när du ställer in anhållet. Rita sedan ett streck på flatan på reglen hur djupt hak du vill ha, ex 220 mm. Rita ett streck till fast nu på smalsidan av reglen. Såga sedan med fogsvans eller kapsåg av biten och du har ett hak.

Tack för ditt svar men hur gör man smidigast om man behöver ta ur mitt i en regel och inte ändan?

Ola78
Menar du ett urtag mitt i reglen fast i ändan? I så fall funkar principen med cirkelsågen och längsgående snitt fortfarande, sen borrar du ett hål där du vill att haket ska sluta och sågar detta med en sticksåg. Hoppas jag förklarade så du förstod:) Gå självklart att göra det längsgående snittet också med en stickssåg, men den bör vara bra så den sågar rakt och använd nya, bra blad till den.

Vet inte riktigt om vi menar samma sak men tekniken du beskrev borde funka för mitt ändamål, tack.

Snabbvarianten är att såga de två snitten med fogsvansen och sedan bara slå ut mellanbiten med hammaren; snabbt, lätt men inte så exakt. Fast detta är för stående reglar om du vill ha för liggande så är det antingen att köra massa snitt med cirkel- eller kapgersåg precis som Ola78 säger eller om du kan komma åt och har en så är en överhandsfräs perfekt till detta. Gärna en kraftig på 2000W som tar 12mm frässtål.

har du många reglar så sätter du dem samman med en tving och kör sedan med cirkelsågen (rätt djup) med jämna mellanrum (ca 5 mm), där efter tar du hammaren och slår bort de små flikaran och efter detta tar man fram stämjären och jämnar av, med ett vasst stämjärn gör du det för hand...

edit: Helioz, varför ska du skriva samtidigt som mig;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.