1 649 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Stållinor
Hej! ska ersätta underramen på mina takstolar med stållinor. Är det någon som vet var man kan köpa dessa? Har sökt lite här och där på nätet men kommer inte fram till någon vettig sida, spec med priser.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Varför inte lyfta luren och slå ett plingelipling?
http://gulasidorna.eniro.se/hitta:st%C3%A5llinor
Vill du ha marin kvalitet rekommender jag (OBS reklam) Selden Mast 031 696900
http://gulasidorna.eniro.se/hitta:st%C3%A5llinor
Vill du ha marin kvalitet rekommender jag (OBS reklam) Selden Mast 031 696900
Funderade själv på liknande lösning på vinden i sommarstugan med behövde bara ta bort en underarm och det blev en konstruktion där lasterna omfördelades till de två underamarna på sidan istället. Nyfiken på hur du tänkte lösa infästningen (i sidorna) samt få en spännd lina, för det kom jag inte på någon klockren lösning för. Var lite inne på båtdelar i form av vantskruv (tror jag det heter) för att spänna linan.
Är i farten med precis samma sak, alltså att ersätta hanbalken med wire/stållina.
Det finns olika typer av terminaler (ändstycken) till stållinor. T ex kan man få dem med en gängad stång i änden som kan användas för att sträcka linan. (se bild nedan) Något beslag för att fästa i takstolen räknar jag med att konstruera själv.
Lurar lite på dimensioneringen. Ett enkelt sätt är ju dimensionera stållinan så att den får minst samma brottlast/styvhet som trähanbalken. Idag sitter det fingerskarv där och om jag minns rätt är den 45x170. Får räkna lite på det och återkomma.
Det finns olika typer av terminaler (ändstycken) till stållinor. T ex kan man få dem med en gängad stång i änden som kan användas för att sträcka linan. (se bild nedan) Något beslag för att fästa i takstolen räknar jag med att konstruera själv.
Lurar lite på dimensioneringen. Ett enkelt sätt är ju dimensionera stållinan så att den får minst samma brottlast/styvhet som trähanbalken. Idag sitter det fingerskarv där och om jag minns rätt är den 45x170. Får räkna lite på det och återkomma.
Redigerat:
En tanke bara
Vill ju inte skrämma upp någon men underramen i takstolen tar upp två olika sorters laster. Snö och egentyngd skapar en draglast i underramen medans vind kan skapa tryckkrafter. Så tar man bort alla underramar och ersätter med linor finns det viss risk att taket "blåser av". Naturligtvis stora tak = större risk, och det går ju lösa, tänkte bara att man kanske vill kolla upp det innan man står där med ett inrasat tak och en försäkring man pröjsat på varenda år men som inte gäller då man väsentligt ändrat delar i byggnadens bärande konstruktion....
Vill ju inte skrämma upp någon men underramen i takstolen tar upp två olika sorters laster. Snö och egentyngd skapar en draglast i underramen medans vind kan skapa tryckkrafter. Så tar man bort alla underramar och ersätter med linor finns det viss risk att taket "blåser av". Naturligtvis stora tak = större risk, och det går ju lösa, tänkte bara att man kanske vill kolla upp det innan man står där med ett inrasat tak och en försäkring man pröjsat på varenda år men som inte gäller då man väsentligt ändrat delar i byggnadens bärande konstruktion....
Bra poäng! Man får väl titta lite speciellt på vindlastkomponenten helt enkelt.
Anledningen till bytet är helt och hållet estetisk. Jag tänker ha öppet upp till nock och vill skapa så fri rymd som möjligt.
Anledningen till bytet är helt och hållet estetisk. Jag tänker ha öppet upp till nock och vill skapa så fri rymd som möjligt.
Svanteman skrev:En tanke bara
Vill ju inte skrämma upp någon men underramen i takstolen tar upp två olika sorters laster. Snö och egentyngd skapar en draglast i underramen medans vind kan skapa tryckkrafter. Så tar man bort alla underramar och ersätter med linor finns det viss risk att taket "blåser av". Naturligtvis stora tak = större risk, och det går ju lösa, tänkte bara att man kanske vill kolla upp det innan man står där med ett inrasat tak och en försäkring man pröjsat på varenda år men som inte gäller då man väsentligt ändrat delar i byggnadens bärande konstruktion....