Hallå alla/någon!!

Funderar starkt på att sätta klinkers på vårat golv i källaren.Nu sitter där en matta sedan några årtionden,har inte undersökt den riktigt om den är fastlimmad eller bara pålagd.

Under är det i alla fall rent betonggolv, med slät yta, i alla fall att döma då det är så på resterande golv i källaren.Mattan tycks inte vara "direkt fuktig" så jag antar att det är ett hyfsat torrt betonggolv utan så mycket fukt.

Men om jag nu ska sätta klinkers i detta rum ca 10 kvm, hur gör jag? det är väl bra om betonggolvet får andas på något vis?

Kan någon beskriva arbetsmomenten från A till Ö......

Kan jag som amatör ge mej på detta projekt?

Har ju en längtan till ett fräschare golv utan denna heltäckningsmatta.......

Ta bort mattan och ev limrester.
Lägg på primer, sen är det bara att bre ut fix och sätta klinker.
Klinker är inte täta och inte fogen heller så ev. fukt kan vandra åt bägge håll med såna på golvet. d^_^b

Fast det blir kallt att gå på, jag skulle ha lagt golvvärme även om det förmodligen skulle kräva att Du bilar bort plattan och isolerar och sånt, ett dj-a jobb men det är skönt när det är klart. :wow:

Då jag är amatör på detta Jan-Å, så får jag väl ställa lite onödigt dumma frågor.....

1. Vad är det för primer
2. Vilket typ av fix

Det är genom att ställa onödigt dumma frågor som man lämnar amatörstadiet ;)

Primer är en slags lack som förbättrar vidhäftningen för fixet vid betongen, ska användas om man flytspacklar men jag har för mej att det är bra även för fixet.

Vet inte tror jag att jag svara på fråga 2 :blushing: jag brukar köpa fix samtidigt som kakel/klinker så säljaren har gett mej nåt som jag då förutsätter passar mina plattor.
Men jag har satt andra plattor med det som blitt över så det verkar inte spela så stor roll men jag vet faktiskt inte om och i så vad som skiljer olika fabrikat åt :S

Får man kanske be tank77 informera om vad som gäller? ;)

Då så;)

Följdfråga 3. Jan-Å.....

Satt och tänkte på det där med radonet i marken.

Anta att jag nu har "klinkat" golvet och betongen nu alltså har en chans att andas,släppa ifrån sej lite fukt från plattan..

Radon är väl en gas vad jag har lärt mej,kommer det upp radon tillsammans med ev fukt också?:blushing:

Japp, radon kommer upp lättare än fukt tom, tror jag.
Är Du säker på att mattan som ligger där nu inte släpper igenom radon då?
Är Du säker på att Du har radon? det är ju inte alla hus som har det, fast vårat har både från blåbetong och markradon.

Har fått det bekräftat av någon från kommunen (bygga/bo sek.) att det skulle vara lågt värde på markradonet där huset står,vet ej dock vilket värde......

Då det gäller grundmuren i källaren (har trähus) så är det byggt på ngn slags sten, enligt farsan tvivlade han på att det skulle vara stenar i blå betong,dessa jag har är inte alls blå nyanserade, huset är byggt -63, viist,kan ju vara av ngt annat radonmaterial......

som du säger Jan-Å, kan jag ju inte vara säker på hur mycket mattan ev släpper igenom heller.

Men vad tror du?
Kanske bara blir marginell skillnad på värdet om jag lägger klinker,kanske dumt att tänka så?

Kanske inte skall låta bli att lägga klinkers av den anledningen:blushing:

Generellt hanterar man inte radon med ytskikt utan med ventilation så det spelar ingen roll vad Du har på golvet för den delen.
Möjligen skulle Du göra en mätning så att Du faktiskt vet vad Du har för radonvärde innan Du gör alltför stora ingrepp eftersom markradon vad jag förstår ventileras bort innan det når huset, alltså under plattan via nån slags radonbrunn.
Jag är hyfsat hemma på radon från blåbetong eftersom vi har det i huset, markradon däremot har jag inte hanterat även om det finns en hel del där vi bor verkar det.
Problemet med att mäta innan Du gör nåt är att mätperioden är under vinterhalvåret (1/10 - 31/3 har jag för mej) så det skulle försena ditt golv med ett år ungefär.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.