Hej alla,

vi håller på med en husrenovering och har nu kommit till köket och badrummet som ligger i anslutning till varandra. Vi bestämde oss att göra båda delarna på samma gång eftersom vi har en väg emellan som behövdes reglas om.

Kort beskrivet hur huset är uppbyggt för att lättare förstå vad jag behöver hjälp med. Huset är ca 9x10m och är uppbygd med "bärande" väggar som ett kors igenom huset. I de 4 rummen på entreplan så har vi matrum, vardagsrum, hall och kök/toalett. I en av delarna har vi alltså både ett kök och en toalett i samma utrymme. Vi har även övervåning och källare i huset.

I den befintliga toaletten har de vid ett tidigare tillfälle renoverat och vid detta tillfälle sågade de av golvreglarna för att kunna gjuta ett golv. Detta har gjort att väggen har sjunkigt ca 1-2cm, dvs knappt synbart. Nu när vi gör om så kommer vi bygga bort hallen för att få in en dusch i anslutning med toaletten. Mellan den nya delen och den gamla toaletten finns den "bärande" väggen som redan har sjunkigt som gör att jag ställer mig lite frågande hur jag ska lösa detta på bästa sätt. I hela badrummet kommer jag gjuta att golv, dvs jag måste såga av reglarna även på andra sidan på väggen. Väggen vilar nu på betonggolvet(Taket i källaren) och ska inte kunna sjunka mer äv vad det rdan har gjort.

Nu till min fråga: När jag väl har sågat av reglarna, är jag tvungen att byta ut "resterna" av golvreglarna innan jag gjuter mitt golv. Dvs är jag tvungen att ordna någon typ av domkraft för att kunna lägga in en stålregel under väggen istället? Jag har svårt att tänka mig att regeln kommer åt någon typ av fukt och bör inte kunna ruttna och orsaka lukt.

Har gjort mitt bästa att rita upp detta i paint. Obs bilden är ej skalenlig :)

Tacksam för svar. Ställ gärna frågor om det är någonting som är otydligt

Mvh Micke

342201110542925ca.jpg

Redigerat:
Enklare att visa med bilder. Svårt att förklara med ord.. Här ser ni hur det ser ut och förmodligen förstår vad jag är ute efter.

803201175118Pabc1.jpg

0a3201175200Pb872.jpg

Man ska inte gjuta in trä.

Gjut aldrig in trä! Kommer att ruttna snabbt,

Lägg metall eller annat tort dött matrial mellan trä och betong så de inte har direkt kontakt med varandra..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.