Hej!
Vi har precis flyttat till hus och har planerat att riva väggen mellan kök och sovrum.
Väggen är endast ca 5 cm bred exkl. isolering och masonitskivor.
Den är inte uppbyggd med reglar och isolering mellan 2 plattor utan uppbyggd endast med brädor.
Liggande på ena sidan och stående på andra.
Känns inte som att denna kan vara bärande men man blir ju lite osäker eftersom man är nybörjare på detta. :)
Skickar med en ritning där de röda pilarna visar vilken vägg som ska rivas och de blå visar riktning på taknocken.
Tack på förhand!

'MVH
Andreas och Marie

Ritning_pa_huset_Slanger_bara_upp_dem_for_eget_bruk.jpg

Mikael_L
Välkommen till forumet. :)

Då ni av trappen att döma verkar ha en övervåning skulle jag misstänka att den är bärande.
Bjälklaget klarar inte den spännvidden utan att det blir störande svikt och nedböjning utan att ha en bärande vägg eller t.ex. limträbalk under.

Om bjälklaget är väldigt speciellt gjort kan det möjligen vara fribärande, t.ex gjort av höga limträbalkar, kertobalkar eller betongbjälklag osv. Men man brukar inte välja något sådant dyrt alternativ ifall det ändå finns en vägg under såsom i ert hus.

Det går inte riktigt att svara på den frågan om man inte vet åt vilket håll bjälklaget på övervåningen är lagt.
Ligger bjälklaget från vänster till höger i bild är väggen förmodligen inte bärande, men ligger det uppifrån och ned i bild är den bärande.

Jag skulle emelletid gissa utifrån konstruktionen av huset att bjälklaget på övervåningen ligger från vänster till höger, men detta är något du måste du undersöka.

Mikael_L
Raceman skrev:
Jag skulle emelletid gissa utifrån konstruktionen av huset att bjälklaget på övervåningen ligger från vänster till höger, men detta är något du måste du undersöka.
I så fall har inte huset vanliga takstolar. :)

Rev bort pappen i taket nu och kan se att det ligger brädor i samma riktning som väggen som ska rivas, dessa verkar vara fastspikade i reglar som går i motsatt håll, vilket bör innebära att väggen är bärande. Synd, men då hantverkare ändå ska ta hand om badrummet så får de ta väggen på samma gång.
Tack så jättemycket för alla svar.

Om du verkligen har enbart BRÄDOR i väggen, så kan den inte på ngt sätt vara bärande.
Är det däremot plank blir det en annan sak.

Om jag skulle gissa på bärningen enbart från att ha sett ritningen så verkar det troligt att ev bärande väggar är de som avgränsar trapphus, tambur och badrum från vardagsrum, kök och sovrum.

Vad är skillnaden mellan plank och brädor?
De stående brädorna/plankorna är ca 1,5" tjocka och de liggande ca 1" tjock och de är ca 15 cm breda.
Ursäkta min okunskap. ;)

Jag vet inte vad den korrekta definitionen är men man brukar säga att en bräda är tunnare än en planka och en planka är grövre än en bräda... Det hjälper ju kanske inte dig mycket så jag hoppas du får ett bättre svar snart ;)

Andreas,
vad är det för typ av hus, är det ett 2-vånings eller 1,5 planshus?
Om det är ett 2-våningshus är det av vikt att vi får se även hur övervåningen är konstruerad.

Redigerat:
Jag lägger upp resterande bilder jag har på ritningarna.
Här har vi övervåningen. (Har varit tvåfamiljshus, därav köket på övervåningen.)
Ritning_pa_huset_Slanger_bara_upp_dem_for_eget_bruk.jpg

Här har vi källaren
fs_491277638_24512_1307710944.jpg

Och en vy från sidan.
fs_491277641_96368_1307710945.jpg

Jag skulle också kunna lägga upp bilder på hur väggen och taket ser ut senare ikväll om det kan hjälpa.

Plank ska vara 2" eller grövre.

Jag skulle tippa att den i alla fall ger någon form av stöd. Men eftersom den inte står rakt uppe på väggen i källaren (inte hela iallafall) så är det ju inte nåt jättetryck på den skulle jag tro.

Vill du verkligen ha bort den kan du ju alltid slänga upp en balk istället, relativ enkel operation.
Lättast är det ju om du ser vilket håll som bjälkarna ligger. Ligger de med väggen är det lungt.

Mikael_L
brunolundh skrev:
Jag skulle tippa att den i alla fall ger någon form av stöd. Men eftersom den inte står rakt uppe på väggen i källaren (inte hela iallafall) så är det ju inte nåt jättetryck på den skulle jag tro.
Jag håller inte med dig.
På ritningen är det t.o.m utritat en grundsula mitt i huset under väggen i källaren, så konstruktören verkar ha tagit höjd för kraftiga laster.

Jag vidhåller att den tänkta väggen bör vara bärande.
Annars har ni inte vanliga takstolar utan någon sorts limträbalk eller stålbalk i nock.
Och i så fall har den som ritat huset tagit i rätt rejält med grundläggningen utan någon synbarlig anledning.

Mikael_L
Sektionsritningen är förövrigt en sektion av andra sidan av huset, dvs över den del där v-rummen på bägge våningarna är. Det syns ju tydligt om man tittar på källarplanet.

Jag håller inte med dig.
På ritningen är det t.o.m utritat en grundsula mitt i huset under väggen i källaren, så konstruktören verkar ha tagit höjd för kraftiga laster.
Du har säkert rätt. :)
Men det borde fortfarande inte vara några problem att slänga upp en balk istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.