Jag har tänkt mig bygga en gungställning med överliggaren som en 95x95 stolpe (jabo har fina beslag för att enkelt fästa gungor och stolpar). Min tanke är att ställningen ska stå vinkelrätt ut från en av husets väggar och vara fäst i denna, och alltså inte ha några stolpar på "väggsidan" utan bara längst ut.

Frågan är då hur man på enklast och bästa sätt gör infästningen av överliggaren i husväggen? Altså kortändan på 95x95 överliggaren mot husväggen. Det finns ju inte balkskor för 95x95 vad jag vet?

Några tips? Kanske slå fast en 45xnånting på väggen, med urtag en bit för överliggaren som den får vila på/i? Eller tänker jag fel? Gäller ju att denna infästning blir ordentligt stadig när det sedan ska gungas loss.

/Egge

Äh, jag använder ett stolpfundament såklart, fast på väggen. Eller hur? Då borde det väl bli stadigt i alla fyra riktningarna?

• stolpfundament-jabo-for-bultning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för vägg? Stolpfundamentet skulle jag använda om det var en panelvägg med rejäla reglar innanför.
Själv bor jag i ett hus med putsad fasad och lättbetongväggar, där skulle jag inte lita på 4 skruv rakt in i väggen.

Nu har Du inte frågat om konstruktionen men jag skulle byggt ställningen annorlunda vilket jag också gjorde när det var aktuellt.
Våran gungställning hade stolparna lutade mot varandra så dom bildar en triangel, fällde in dom halvt/halvt där dom möttes och la överliggaren i korset. På marken fästes stolparna i en liggande 2"6 så dom inte kunde glida isär.

Några gungande barn belastar överliggaren rejält med krafter som varierar framåt, nedåt, bakåt det ställer höga krav på 4 skruv som ska ta upp dom lasterna rakt ut.

Väggen är rejäl panel på en 40-talsvilla med ordentligt med trä i stommen. Men visst, reglar bakom panelen ska självklart kontrolleras ordentligt.

Konstruktionen är precis som du skriver tänkt att vara med stolpar i en triangel, med JABOS beslag upptill (jag är bekväm av mig ;) ) Se bilder. (måtten är inte skrivna i sten, så förslag från erfarna ställningsbyggare mottages tacksamt. Men tanken är att den ska vara lite högre än vanligt för att få mer sving (vilket givetvis kräver än mer av infästningen förstår jag))

Vilken skruv för stolpfundamentet i vägg skulle rekommenderas?

• gungbeslag_stor.jpg
    Skapa konto
  • Gungställning.jpg
    Skapa konto
Har du byggt klart gungan? Hur blev den? Vad är dina mått mellan vägg och gunga och mellan gungorna? Vi funderar på en liknande lösning, så det vore kul att veta! :)

Tyvärr har jag ju inte fått tummen ur än :( men tanken är att ha benen ca 2m ut från vägg och ha de två gungorna fördelade på det. Tyckte det borde funka efter att ha kollat bredden på en vanlig Hörby-ställning. Sedan tänkte jag att överliggaren skjuter ut en bit med ett rep eller repstege på. Får kanske bli gjort under semestern istället.

Ok, tack för svar i alla fall, får väl se vem som hinner först då... ;)

Jag tycker att det låter som en väldigt dålig idé att fästa gungan i väggen. Genom att punktera de olika skikten i väggen skapar du en riskkonstruktion. Betänk också att du får dynamiska laster (gungan drar fram- och tillbaka) i skruvförbandet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.