Hej, har gjort en miss vid borrning av hål för friskluftsventiler. Borrade av misstag genom halva bärlinan för takstolarna med en ø100 hål på ett 1,5 plans hus. Skulle behöva tips om jag behöver fixa till detta på något vis utan att försvaga bärlinan för mycket. Takstolen ligger inte mitt för där jag borrat.

Ska jag t.ex. ta bort lite mer av innerväggen och skruva dit någon förstärkning eller bara spruta ett starkt lim i fåran efter hålsågen?

Mycket tacksam för hjälp.

Mvh Peter

Har du borrat i över eller underkant så var ju det inte så bra

Har du borrat mitt i så kan det klara sig utan åtgärd men det beror på dimension på bärlinan och var i konstruktionen det borrades.

Lim hjälper inte.

Protte

En bild skulle sitta bra nu...

Det är ca. 20mm från nederkant på bärlinan upp till spåret efter hålsågen(se bifogad bild). Jag kan inte se eller mäta hur hög bärlinan är men den är 70mm tjock. Har nu mätt upp djupet efter hålsågen och det är 25mm djupt.

Hålet jag skulle göra är placerat mitt över ett fönster och jag har kollat på vinden var takstolarna går och spåret efter hålsågen hamnar nästan mitt emellan takstolarna.

Mvh Peter

• IMAG0240.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har alltså borrat i hammarbandet. Tror inte du behöver oroa dig så mycket. I och med att du inte borrat helt igenom, inte heller i över- eller underkant så ska det inte innebära något avsevärd försvagning.

Precis som vojma skulle inte jag heller oroa mig det minsta över detta. Du kan vara helt lugn.

Det skulle väl inte skada att skruva dit en spikplåt innan man sätter igen hålet...

Lånar tråden lite:
Altanbygge pågår och skulle vilja ta ur ett hål i bärlinan 195x45 för att dra ut stupröret genom det hålet alltså ca 100 mm hål, kan jag göra det utan risk att bärlinan försvagas för mycket? Hålet hamnar i mitten av bärlinan.

• Gilla
Estukhulm
  • Laddar…
I en balkkonstruktion så tillför just balkens mitt mkt litet. De stora påfrestningarna hamnar i över och underkant.
Jämför med hur en I-balk är konstruerad, den monteras alltid stående och har rejäla "lock" och "botten".

Hubbe2 skrev:
I en balkkonstruktion så tillför just balkens mitt mkt litet. De stora påfrestningarna hamnar i över och underkant.
Jämför med hur en I-balk är konstruerad, den monteras alltid stående och har rejäla "lock" och "botten".
Tack!
Visste det nästan...ville bara ha bekräftat så jag har nån annan att skylla på...;)

Momentlasten ett tvärsnitt klarar av är som hubbe2 nämner mycket beroende på det vinkelräta avståndet mellan kraftparet som bildas i övre och undre kant av balken (översidan tryckas ihop, medan undersidan dras ut). Således är det där de största spänningarna uppstår vid belastning. Genomdragningar i balkar bör placeras vid momentnollpunkter om möjligt.

Hammerband i träregelhus vilar ofta på ett stort antal reglar vilket ger korta spännvidder och därav små momentbelastningar. Så länge din genomdragning inte skett direkt under en punktlast i form av takstol el. dyl. borde de tvärkrafter som uppstår i balken inte utgöra något bekymmer. Är man orolig så finns det ett oändligt antal sätt att förstärka en balk på.

Lycka till med allt!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.