Mikael_L
Ja en balk löser nog problemet.
Den blir ev lite krallig, den kan kanske bli 315mm hög som limträ, med tanke på spännvidden och övre våningsplanets bredd.
Huset verkar ha 250 i takhöjd så det kan ju vara acceptabelt. Annars får det väl bli stålbalk istället.

Sen måste man väl se till att krafterna från pelarna kommer rätt och tas hand om korrekt nere i källaren och grunden. Det kan ju röra sig om en 4-7 ton per pelare, något i den häraden ...

Jag håller helt med om, efter att sett de nya ritningarna, att väggen som åsyftas är bärande. Det bekräftas också av hur brädorna i taket låg.
Men, det hela går, som sagts tidigare, att åtgärda med en balk. Hur kraftig den ska vara bör du dock ta hjälp av någon byggingenjör som kan räkna på detta.

Om man inte känner sig trygg med att bruka programmet jag länkade till så brukar killarna/tjejerna på samma länk räkna fram en balk utan kostnad med ritningsunderlag.

brunolundh skrev:
Om man inte känner sig trygg med att bruka programmet jag länkade till så brukar killarna/tjejerna på samma länk räkna fram en balk utan kostnad med ritningsunderlag.
Fantastiskt, det var ju smidigt. d^_^b
Men vad är haken? :S:)

För mig har det inte varit någon hake, har inte ens köpt det varje gång.
Kommer inte ihåg om jag var in kontakt med dem direkt eller genom en byggsäljare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.