Hej,

Vi har lagt om stenplattorna på framsidan och nu så här i efterhand tycker vi att det är lite långt ner från avsats till plattorna, speciellt för barnen som är 1,5 och 3 år.

Jag har några plattor kvar - se höger i bild - och jag har tänkt mig att man kan "mura" ett trappsteg och ha plattorna som steg.

- Kan man "mura" direkt på plattorna, de lär väl röra på sig med tiden?
- Kan man kanske gjuta, göra en form som man sen fäster stenplattorna på? samma där - det lär röra sig under kanske?
- Finns det något annat man kan göra, gärna med plattorna som avsats/steg.

Man borde nog inte lagt plattor där utan murat/gjutit innan, men efterklok kan alla vara.
Vill inte ta bort plattorna helst..

Höjd från avsats till plattor: 25cm
Bredd på avsats: 140cm
Platttjocklek 4cm

mvh Daniel

• DSC06847.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det bästa är att ta bort plattorna och göra ett riktigt grundarbete för trappsteget. Men (nu spekulerar jag bara, hindra mig gärna nån som verkligen vet) jag undrar om man inte skulle kunna lägga en våd tjärpapp mot plattorna, bygga en form, armera och gjuta betong, sen foga fast de stenplattor du har kvar. Tjärpappen borde se till så att trappsteget och underliggande plattor kan röra sig i förhållande till varandra, och tyngden av betongen borde väl räcka för att steget inte flyttar på sig i första taget.

Jag har ett liknande "problem" till min nybyggda uteplats.
Tänker bygga ett trappsteg av stenar liknande de på bilden.
Tyvärr så sitter jag på jobbet så det blev en bild jag hittade på nätet.
Kan ta bild när jag kommer hem ifall det är otydligt :)

• ImageGen[2].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
b8q skrev:
Ja, det bästa är att ta bort plattorna och göra ett riktigt grundarbete för trappsteget. Men (nu spekulerar jag bara, hindra mig gärna nån som verkligen vet) jag undrar om man inte skulle kunna lägga en våd tjärpapp mot plattorna, bygga en form, armera och gjuta betong, sen foga fast de stenplattor du har kvar. Tjärpappen borde se till så att trappsteget och underliggande plattor kan röra sig i förhållande till varandra, och tyngden av betongen borde väl räcka för att steget inte flyttar på sig i första taget.
Ja, det låter som en bra idé - flytande. Är det någon som inte tycker det är en bra idé och isåfall varför?

V8dc skrev:
Jag har ett liknande "problem" till min nybyggda uteplats.
Tänker bygga ett trappsteg av stenar liknande de på bilden.
Tyvärr så sitter jag på jobbet så det blev en bild jag hittade på nätet.
Kan ta bild när jag kommer hem ifall det är otydligt :)
Det har jag oxå tänkt på men vill nog använda plattorna som jag använt till gången upp mot dörren. Eller menar du att jag ska klä in stenarna med mina plattor?

Vill du ha plattor som är likadana som stenarna så kör på andra förslaget (alltså inte mitt) . :)
I mina ögon så kommer det både bli fint och hålla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.