Hej allesamman i sommarvärmen !
Jag kommer inom kort att måsta plocka bort en vitmålad eternitskiva från fasaden för att möjliggöra två stycken rörgenomföringar för invändiga/inbyggda regnvattenrör/stuprör (110 mm) . Med vetskap om hur poröst/farligt det är att jobba med eternit så har jag s.a.s valt bort alternativet att göra genomföringar i den befintliga skivan. Nu undrar jag; har ni något tips innan jag börjar jaga runt på bygghandlarna här ikring Lund; vad finns det för vettiga skivmaterial som lämpar sig för detta ? dvs både bra fasadbeklädnad/antifuktegenskaper samt någorlunda lättarbetat med tanke på rörgenomföringarna.
Kan tilläggas att eterniten är ca 6 mm tjock och skivorna är 70 cm breda och 240 långa - i värsta fall kan jag leva med att man tar två nya skivor och spacklar skarven.
Tilläggsfråga; finns det några särskilda risker med att göra en sådan här genomföring
( det blir naturligtvis ett heltätt rörsysten, behöver knappast tilläggas) ?
Väggen det handlar om hör till en tillbyggnad/förråd som är ihopbyggt med huset- samma yttervägg - men med en skiljevägg på insidan. När jag brytit bort innerväggspanelen så verkar det bara vara regelvirke, gips och någon slags enklare väggisolering (alltså inte lika tjockt som inne i husväggarna och sedan eternitskivorna mot utsidan)
Förrådet hade troligen varit ett kallförråd om det legat fristående, men det håller även vintertid en viss värme eftersom det är ihopbyggt med huset.
Som jag kan förstå det borde det inte kunna uppstå några särskilda konstighter med kondens och och fuktvandring runt rörgenomföringen - eller ?
Jag tänker mig att jag gör genomföringshålet i ytterväggen tämligen tight, med några millimeters marginal som jag sedan tätar med utesilikon eller fog. På insidan sätter jag ingenting, alltså varken isolering eller innervägg i kontakt med röret - utan skapar en slags synbar nisch för genomföring som möjliggör kontroll och åtkomst till röret.
Bästa hälsningar och tack på förhand
Jörgen
2 525 läst · 2 svar
3k läst
2 svar
Byta fasadskiva av eternit ?
-
-
Medlem · Örebro län · 2 313 inlägg 4 jul 2011 10:414 jul 2011 10:41 #2
Du kan kanske prova med minerit. Brukar användas bla som brandvägg mm.
Hade det varit jag hade jag låtit skivan vara kvar och tagit upp min två hål i den. Särskilt eftersom de är så stora. Det kommer att synas tydligt att en skiva är utbytt. Du kommer med all sannolikhet inte få cancer och falla död ned för att du tar upp två hål. Asbest är väldigt obra, om du jobbar dagligen med det i dammet vilket byggjobbarna gjorde då när eterniten användes. Men om du tar upp två hål, utomhus dessutom, så skulle nog jag säga att du kan känna dig säker. Vill du inte fräsa eller såga, vilket kan riva upp damm, så kan du ritsa med en vass kniv. Eterniten är trots allt relativt porös. -
8 jul 2011 22:05 #3
Hej !
Tack för det - jag besinnade mig och insåg också att det blir lättast att ta upp ett hål i eterniten. Även om ämnet är tokfarligt, så är jag ochså benägen att tro att någon enstaka exponering för dammet under en livstid inte kan vara superkritiskt.
Det visade sig helsvårt att såga i eterniten med cirkelskär, jag borrade ett hål och bröt bort bitar med en stor tång.