Hej

Har precis slängt upp takstolarna på min vedbod och jag satte dom kant i kant med stolparna.
Jag funderar nu på dom jag gjorde rätt, jag ska klä det med klädselbräder med någon cm i mellan så du kan lufta.

Jag har kollat och sett att dom flesta har gaveltakstolarna en bit in och reglar upp utanför med stående reglar och sen liggande spikläkt till stående panel.
Är detta bara för att kunna isolera och använda vinden eller någon annan fördel?

Går det bra att sätta spikläkt direkt på takstolen?
Det krångliga är att hålplåtarna är ivägen så man får borra hål för spik på några brädor.

Stolparna står på plintar cc 2.5 meter och jag undrar hur man bäst reglar upp så det stabiliserar väggen och gör så man har något att spika panelen i?
Ska man ha spikläkt utan på reglarna som luftning, har lite i tanken att bygga så man kan isolera och inreda det om man slutar med veden?

Snailman
jag har sett att tex götenhus, när taket inte ska upp i nock, sätter takstolen, sedan vindväv direkt på takstolen och sedan glespanel och sedan panel detta gäller gaveln för en villa ovanför hammarbandet alltså

(har bild på detta med en del av panelen monterad, så man ser takstolen genom den halvgenomskinliga väven)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.