11 972 läst ·
6 svar
12k läst
6 svar
Kemankare eller ankarmassa till leca
Hej!
Jag ska fästa en bärlina till altanen i huset och skruven jag vart rekommenderad av bygghandlaren får inget grepp i min husvägg av leca. Så jag tänkte jag skulle fästa varmförzinkade gängstänger och dra fast bärlinan med istället.
Vad tror ni fungerar bäst till leca, kemankare eller ankarmassa?
Tips på dimension på gängstängerna uppskattas med. Altanen (inglasad och isolerad) ska bli 42kvm (10x4.2).
Huset är från 1967 om det påverkar.
/Linus
Jag ska fästa en bärlina till altanen i huset och skruven jag vart rekommenderad av bygghandlaren får inget grepp i min husvägg av leca. Så jag tänkte jag skulle fästa varmförzinkade gängstänger och dra fast bärlinan med istället.
Vad tror ni fungerar bäst till leca, kemankare eller ankarmassa?
Tips på dimension på gängstängerna uppskattas med. Altanen (inglasad och isolerad) ska bli 42kvm (10x4.2).
Huset är från 1967 om det påverkar.
/Linus
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Kemankare, dimension någon mm mindre än det hål du borrat, vet inte vilken skruv du fick rekomenderad
men fischer fur-t är en skruv med plugg som fäster i det mesta inkl betonghålsten.
men fischer fur-t är en skruv med plugg som fäster i det mesta inkl betonghålsten.
Produkter som diskuteras: "Fasadplugg"
Fasadplugg
Fasadpluggar är särskilt utformade för att ha hög hållfasthet och används ofta i grövre material såsom betong och natursten. De är också utmärkta för montering av plåt. Med sin robusta konstruktion kan de hantera stora belastningar och
Läs mer
Hur stort hål har du efter de skruv du dragit in? Kör med ett borr av samma diameter, blås rent och kemankare, sedan gängstång. Trixet är att dra bärlinan mot fasaden med max friktion mot fasad, stången bär ingen tyngd, så var noga med att övriga skruv verkligen drar.limpan78 skrev:
Köpte kemankare i förra veckan, och fick ett väldigt lyckat resultat. Länk till pdf som beskriver håldiameter och djup beroende på gängstång!
/Erik
http://www.pretec.se/Broschyrer/PDFsidor/sida37.pdf
/Erik
http://www.pretec.se/Broschyrer/PDFsidor/sida37.pdf
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden