1 866 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Fylla glappet bredvid spiskasett
Medlem
· Östergötland
· 1 inlägg
Hej!
Vi har satt in en spiskasett i vår öppen spis men öppningen är lite större än kasetten vilket lämnar ett glapp (ca 2cm) på båda sidorna. Vad ska jag använda för att fylla glappen? Det ska bli snyggare men dessutom tror jag att det får bättre fart på luftcirkulationen bakom och därmed bättre värmefördelning i huset.
Har funderat på eldfast murbruk men det kanske spricker pga de höga temperaturskillnaderna.
Vi har satt in en spiskasett i vår öppen spis men öppningen är lite större än kasetten vilket lämnar ett glapp (ca 2cm) på båda sidorna. Vad ska jag använda för att fylla glappen? Det ska bli snyggare men dessutom tror jag att det får bättre fart på luftcirkulationen bakom och därmed bättre värmefördelning i huset.
Har funderat på eldfast murbruk men det kanske spricker pga de höga temperaturskillnaderna.
Värmen stiger ju mest uppåt, så det funkar nog att lägga på ett par cm puts på sidorna, typ c-bruk eller nåt. Själv lade jag på någon cm gipsuts på sidorna, så spalten blev 1-2 cm per sida, för jag förstod det som att det ska vara en luftspalt även på sidorna, men det kanske skiljer från kassett till kassett. Gipsputsen på sidorna har inte spruckit, trots hårt eldande ibland. Däremot finns det hårfina sprickor i gipsputsen ovanför kassetten.
Redigerat:
Ofta brukar man vid installation av en kasett ta upp ett hål högre upp i skiskåpan och installera ett galler. På så vis kan kall luft sugas in längs med kasettens sidor för att sedan när luften är uppvärmd stiga upp och ut genom hålet till rummet. Pga detta är väl galler vanligast.
Är cirkulationen ordnat på annat sätt så är det väl bara att mura igen springan med eldfast bruk men jag skulle nog gissa att man bör låta någon mm längs kasettens vägg vara öppen för att låta den expandera vid uppvärmning
Är cirkulationen ordnat på annat sätt så är det väl bara att mura igen springan med eldfast bruk men jag skulle nog gissa att man bör låta någon mm längs kasettens vägg vara öppen för att låta den expandera vid uppvärmning
Klicka här för att svara