Hej,

Jag har ett halvrisigt källarkolv med en del sprickor och diskret "bom" i golvet runt en avloppsbrunn. Det hela verkar emellertid inte vara på väg att haverera på kort sikt, och alla sprickor ser pålitligt gamla ut, utan nivåsättningar i golvet. Jag tror mest det rör sig om spår efter uppbilning och byte av avloppsstam i golv.

Nu tänkte jag ställa ett torn med tvmsk och tumlare i närheten av golvbrunnen. Eftersom det faller ca 4-6 cm/m, och eftersom golvet ser ut som det gör, så bestämde jag mig för att gjuta en platta ca 65 x 65 cm under maskinerna. Jag ville begränsa det hela så att det inte skulle sticka iväg till en fullskalig golvrenovering. Det var dessutom min första betonggjutning, och jag ville börja med ngt enkelt. Därför lade jag tunn plast på golvet och gjöt en armerad platta med tjocklek ca 3-5 cm ovanpå plasten.

Plattan blev utmärkt. Eftersom den är gjuten på plats passar den förstås perfekt i de små ojämnheter som finns i golvet under. Källargolvet är oljat med Jotun betongolja. Plattan fick en strykning med olja i botten (ej på ovansidan ännu, den skall nog härda ett tag till), och golvet under plattan oljades. Därefter placerade jag den nyoljade plattan vått i vått på golvet, mot en vägg kanske skall sägas också. Perfekt passning. "Rock solid". Helnöjd.

Helnöjd ända tills nu, då jag börjat fundera på om det är risk att plattan börjar krypa iväg utefter avloppsfallet när tvättmaskinen centrifugerar. För att låsa borde det räcka med några borrhål och några rostfria bultar i lämplig fixeringssmet (lamineringsepoxy och Hilti kemankargoja finns båda hemma).

Jag vore tacksam om någon med relevant erfarenhet kommenterar detta. Hur hade ni gjort, borrat och fixerat, eller chansat på att plattan ligger still?

Mvh, Erik E

Min lösning hade varit att bila bort ytan på befintlig golv för att få mera fäste, borra ner lite armering och gjutit på minst 5 cm betong. Sedan hade jag lagt Jotunoljan men den kräver helt torr betong så man får vänta en månad eller så.

Din platta som är 65x65 sprider inte lasten så mycket mer än vad tvättmaskinens 60x60 gör så den kanske skulle varit större. Är din platta armerad?

Har du lagt plattan vått i vått så kommer den att ligga still, tvättmaskinen är ju inte bultat och den står bara PÅ underlaget utan att vandra iväg. Moderna maskiner (tom vår 20 år gamla Miele) anpassar centrifugeringen så att det inte ska vibrera så mycket.

Din oro är nog obefogad, jag skulle lägga större oro på andra saker i konstruktionen.

Protte

Redigerat:
Hej och tack för svaret. Att gå lös på underlaget med bilning eller slipning var inget alternativ för mig. Det hade varit en inkörsport till helrenovering av den spruckna delen av golvet, vilket jag bestämt mig för att avstå från.

Jag tänker nog ställa upp maskinerna på plattan och se hur det går. Mina funderingar kom sig av det faktum att plattan är gjuten på ett fall. Den är därmed kilformad, och ligger i nedförsbacke som lerjord i en rassluttning ungefär. Tvättmaskinen är ganska lugn, Miele den också, och den brukar inte knalla iväg på plan mark. Däremot befarar jag alltså att vibrationerna kan få plattan att flytta sig i fallets riktning.

Vi får se hur det går. Om jag inte skriver något annat här så har det gått bra.

Hälsningar, Erik E

Bilningen i det här fallet var 1 mm, bara för att få bort jotunet och gjuthuden.
Det går att göra med biltemas mejselhammare.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.