Jag har tagit bort kalkputs från en murstock men på c:a 1x1 meter har det suttit någon form av cementbruk. I fogarna är det lätt att få fort med det sitter ordentligt på tegelstenarna. Finns det något smidigt sätt att få bort cementresterna utan att skada murstocken?

Jag hade tänk ha den här delen av murstocken utan puts.

apotekarnes
Jag är inte så säker på att skorstenen kommer godkännas vid nästa brandskyddskontroll om du tar bort putsen. "Skorstenen skall vara putsad i hela dess längd", brukar man säga. Jag har dock aldrig hittat denna formulering i boverkets dokument, men sotarna brukar mena att putsen är en del av täthetskonstruktionen och får inte tas bort. Om du har insatsrör kan det dock gå bra med oputsad skorsten.

Tack för din omtanke! :)
Men den del som kommer vara oputsad är inte skorsten utan en stödmur till skorstenen. Själva skorstenen kommer att putsas och då döljs ju alla cementrester.
När jag googlar får jag fram flera som säger att man kan ta bort cementrester med mjölk?!

Mjölk? Tror jag inte en sekund på, däremot saltsyra fungerar ju men det är lite farligt att jobba med.

Jag har pratat med sotaren om detta med puts.
Skorstenen får vara oputsad i bostadsdelen men inte på vinden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.