Mikael_L
Något utseende som liknar denna lite:
MediaBinaryLoader.axd eller Takstos_liten.jpg

Diameter på röret 64 mm. (ytter)
Jag kan även trixa till det på något vis lite med större diameter, upp till 75mm (inner) ska iaf inte vara något problem.
Utseende är ganska egalt, då det blir dolt.
Plåt av något slag tänker jag mig, så det tål värme.
Längd på stosen spelar inte heller så stor roll, bara det är minst 2 cm så jag kan fästa en slang där.

Vilka butiker ska jag leta i, Biltema, Bauhaus, IKEA?
Under vilka kategorier ska jag söka, ventilation, kök, bildelar ...?

Det är för kaminens tillluft, men det spelar väl inte heller någon roll.

Finns lite överallt, används t ex för att ansluta ventilationsslang för spisfläkt. Tyckte jag såg en på Jula sist jag var där men jag hittar den inte på nätet.

Mikael_L
Fast det är ju så liten dia, endast 64mm. Så jag tror att alla ventilationsgrejer är för stora, eller?

En ventilationsfirma kanske har i lite mer udda diametrar, Bevego t.ex.

Mikael_L
Jag kan kolla.

Nu började jag också fundera på husvagns och husbilsventilation.

Du har ju 63mm diameter som sprio om det funkar, sällan den diametern används och måste förmodligen beställas men de stora drakarna som tex lindab kör denna. Sidan 104 och framåt i katalogen så hittar du stosarna.

Min lokala Optimera har ett par hyllmeter med lindab grejer, böjar, stosar och rör.

Mikael_L
Hos en lokal ventilationsfirma här hade dom grejer lagerförda ner till 80mm rör.
Och en sådan här 80mm-stos funkade alldeles utmärkt. Fast slangen fick tryckas in på insidan istället, men det kommer funka lika bra.
Gummitätningen sliter jag fö. bort.

Nu ska jag bara modifiera den platta biten plåt (klippa bort lite) och borra 3 hål för fastsättningen.

Tack för engagemanget.

• 80mm-stos.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.