Jag behöver sala om två dörrar. Behöver smyglist som är 50mm, men hittar bara 43mm som närmast. Vad ska jag göra?

Kanske ska tillägga att jag inte har någon klyvsåg. Har sticksåg och kanske köper in en handöverfräs. Skulle kunna grovsåga en bredare bit med sticksåg och sen jämna till den med en fräsning (men en rak bit som mall).

På listavdelningen, köper du finhyvlat virke. Finns i lite olika dimensioner,köp närmast större du hittar, ex 70 mm x 28 mm. Rita ett streck på 50 mm, såga med sticksåg så rakt du kan. (Eller använd klyvsåg, men det utgick jag från att du ej hade). Detta är sidan MOT karmen. Döva den synliga kanten med en liten hyvel + sandpapper, eller bara sandpapper. Kapa och montera. Foga med latex eller snickerispackel mot karmen där du misslyckats med sågningen. Grunda, måla. Klart.

Ett alternativ är att du använder dig av två st lister som totalt blir 50mm(typ 35 + 15). Fungerar bra och är enklare än att hålla på och klyva om man inte har en klyvsåg.

En riktig bygghandel klyver dem åt dig för en mindre kostnad. Gjort på ett litet kick!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.